12 декември 2019
  •  Говорят медиците

Нобеловата награда за химия бе присъдена зa синтеза на най-малките машини в света

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 05 октомври 2016 в 12:5333320

Шведската кралска академия на науките обяви носителите на Нобелова награда за химия за 2016. Наградата бе присъдена на Жан-Пиер Суваж (Jean-Pierre Sauvage), сър Дж Фрейзър Стодарт (Sir J. Fraser Stoddart) и Бернард Феринга (Bernard L. Feringa) "за проектиране и синтез на молекулярни машини"

Победителите са оповестен на сайта на Нобеловите награди.

Развитието на компютърните технологии показа как миниатюризацията на технологията може да доведе до революция. Нобеловите лауреати по химия за 2016 са разработили молекули с контролируеми движения, които могат да изпълняват задачи - молекулни машини, които пренасят химията в едно ново измерение.

Техните молекулярни машини са хиляди пъти по-тънки от човешки косъм. Те успяват да свържат молекулите заедно така, че да заработят като малък асансьор, двигател и миниатюрни мускули.

Носители на Нобеловата награда по химия за 2015 са Томас Линдал (Tomas Lindahl), Пол Мондрич (Paul Modrich), Азис Санкар (Aziz Sancar) за изследване на механизма на възстановяване на ДНК.