Нов криптичен вид змия носорог е идентифициран в Китай

Ваня Милева Последна промяна на 09 декември 2022 в 00:01 2390 0

Това е змията носорог от Хайнан (Gonyosoma hainanense). Кредит: Mian Hou / Peng et al., doi: 10.24272/j.issn.2095-8137.2021.085.

Учени са описали нов вид змия от рода Gonyosoma от остров Хайнан, Китай.

Gonyosoma е род змии от семейство Colubridae (известни като колобриди).

Родът се състои от почти 10 научно признати вида, които са ендемични за Южна Азия.

Новоидентифицираният вид, наречен Gonyosoma hainanense, обитава субтропичните дъждовни гори на остров Хайнан в китайската провинция Хайнан.

Gonyosoma hainanense е наречен криптичен вид. Какво означава това?

Криптичните видове се състоят от два или повече таксономични единици, които са под едно име, защото са повече или по-малко неразличими морфологично. Тези видове са потенциално важни за подробни оценки на биоразнообразието. За да се определят границите на криптичните видове, се прилага генетичен анализ. Криптичните видове може да са резултат от сравнително скорошна диверсификация.

"Остров Хайнан е разположен в южната част на Китай, с изглед към полуостров Лейджоу в провинция Гуандун, към пролива Цюнчжоу на север, към Гуанси и Виетнам през залива Бейбуван на запад и към Южнокитайско море на юг", разказва водещият автор д-р Ли-Фан Пън (Li-Fang Peng), изследовател от Анхуейския университет и Института по биоразнообразие Хуаншан Ноа, и колегите му. Това е вторият по големина остров в Китай, който заема площ от над 30 000 кв. км и приютява много ендемични видове. Шест екземпляра от новия вид са събрани в планината Дяолуошан, а един млад екземпляр и една женска с шест новородени са наблюдавани и пуснати на свобода в планината Цзянфенлин. Тези две места на разпространение са на разстояние приблизително 200 км едно от друго и обхващат голяма част от южната част на остров Хайнан."

"Затова смятаме, че новият вид вероятно е разпространен и в други планински райони на остров Хайнан."

Общ изглед на змията носорог от Хайнан (Gonyosoma hainanense). Кредит: Mian Hou / Peng et al., doi: 10.24272/j.issn.2095-8137.2021.085.

Gonyosoma hainanense си прилича най-много със сестринския си континентален вид Gonyosoma boulengeri.

И двата вида имат люспеста издатина на предната част на рострума, която се различава от другите видове.

"Gonyosoma boulengeri е описан за първи път през 1897 г. въз основа на шест екземпляра от Тонкинския залив във Виетнам", съобщават изследователите.

"Нейното общоприето име - змия носорог - произлиза от характерната люспеста издатина в дисталния край на рострума. При възрастните тялото е зелено, а коремът е жълтозелен. За разлика от тях, при новородените и младите екземпляри окраската е сива, но постепенно преминава в зелена, когато съзреят."

"По-рано змията носорог се е считала за един вид, т.е. Gonyosoma boulengeri, и е съобщавана от провинциите Хайнан, Гуанси, Гуандун и Юнан в Китай, както и от Виетнам."

Общата дължина на Gonyosoma hainanense е между 65 и 93 cm (25-37 инча).

Видът има триъгълна глава и големи очи с кръгли зеници.

Притежава също така видима, характерна, люспеста издатина отпред на муцуната, дълга около 1 см.

"Gonyosoma hainanense обикновено е дървояден и нощен вид", казват авторите. "Освен това снася около шест (бели) яйца с инкубационен период от 62 дни."

"Новородените и младите екземпляри са сиви, с черни орбитални ивици. Окраската постепенно се променя в зелена с израстването на змията, а черните орбитални ивици постепенно избледняват."

Филогенетично дърво, холотип на Gonyosoma hainanense sp. nov. и сравнения с Gonyosoma boulengeri (Mocquard, 1897) Кредит: Mian Hou / Peng et al., doi: 10.24272/j.issn.2095-8137.2021.085.

Предизвикателствата на появата на нови криптични видове

Криптични видове е един все по-използван термин, който се използва за таксони, които погрешно са класифицирани като един вид поради недостига на забележими морфологични разлики. Криптичните видове представляват потенциално важно влияние върху точността на подробните оценки на биоразнообразието и могат да доведат до нови прозрения относно моделите и процесите на биоразнообразието, включително географски вариации в разпределението на видовете и съвместно съществуващите видове. Въпреки това загадъчните видове рядко се вземат предвид при оценките на биоразнообразието поради липсата на достъпни и ефективни диагностични методи. Това се усложнява от факта, че високата скорост, с която се откриват загадъчни видове в молекулярни изследвания, предполага, че броят на криптичните видове е много по-голям от предишните оценки.

Изследванията на криптични видове в цялото дърво на живота се увеличиха експоненциално през последните две десетилетия, подхранвани до голяма степен от нарастващата наличност на ДНК секвенции, които улесняват различни генетични подходи към разрешаването на криптичното разнообразие. Разпространението на значително криптично разнообразие е разкрито в разнообразен набор от групи, включително в растенията и много животни, което предполага, че криптичните видове вероятно представляват значителна част от неоткритото биоразнообразие. Постоянно нарастващото криптично разнообразие, разкрито благодарение на генетиката, представлява таксономично предизвикателство по отношение на това какви таксономични рангове трябва да бъдат присвоени на криптични видове, които могат да бъдат разпознати на генетична, но не непременно морфологична основа. Едно практично предложение е таксономичните рангове на видовете да бъдат запазени за организми, показващи видими морфологични вариации, докато откритите криптични видове да бъдат обозначени като вътрешновидови рангове.

Li-Fang Peng et al. 2021. A new snake species of the genus Gonyosoma Wagler, 1828 (Serpentes: Colubridae) from Hainan Island, China. Zoological Research 42 (4): 487-491; doi: 10.24272/j.issn.2095-8137.2021.085