Новооткрит скелет доказва, че неандерталците са погребвали мъртвите си

Ивайла Сопотенска Последна промяна на 19 февруари 2020 в 17:19 8000 0

Кредит Graeme Barker, Antiquity 2020

Един от най-важните обекти, свързани с неандерталците, продължава да разкрива своите тайни. Нов скелет е открит в пещерата Шанидар в Иракски Кюрдистан и помага на учените да разберат как неандерталците погребват своите мъртви. Изследването е публикувано в списание Antiquity.

Пещерата Шанидар е известна с т.нар. Цветно погребение. Измежду 10 частични неандерталски скелета, открити там през 50-те и 60-те години, при един са открити полени, смесени с околната пръст.

Това е интерпретирано като доказателство, че костите, принадлежащи на мъж на възраст между 30 и 45, е погребан с цветя, като погребален ритуал. Това противоречи на предишните разбирания за неандерталците като некултурни и неразвити.

Но тази хипотеза е противоречива и някои предлагат алтернативни обяснения за полените, като например струпването им от животни.

Оттогава се появяват и други доказателства, че неандерталците са по-умни от първоначално смятаното, но тъй като са много древни, доказателствата за техния живот са доста рядко срещани.

Но остава въпросът - какво са правели неандерталците с телата на починалите?

Входът на пещерата Шанидар. Кредит: Graeme Barker, Antiquity 2020

Сега археолозите откриват още един частичен скелет в пещерата, може би не нови останки, но останалата част от някой от 10-те скелета, от които първоначално са открити само фрагменти.

Това е първият скелет, на неандерталец, открит в последните 20 години и първият от пещерата Шанидар след повече от 50 години. И навежда на идеята за нарочно погребение. Учените кръщават скелета Шанидар Z.

"Толкова много изследвания за това как неандерталците са се отнасяли към мъртвите си трябва да се върнат към открития от преди 60 или дори 100 години, когато археологическите техники са били по-ограничени, че не може да се стигне много надалеч", обяснява археологът от Университета Кеймбридж Емма Померой (Emma Pomeroy). "Да имаме първично доказателство с такова качество от този известен неандерталски обект ще ни позволи да използваме съвременни технологии, за да изследваме всичко от древната ДНК до дълго задаваните въпроси за идеите на неандерталците за смъртта и дали са били сходни с нашите."

Ребра и гръбначен стълб на открития скелет. Кредит: Graeme Barker, Antiquity 2020

Костите, както често се случва, са открити случайно. Археолозите търсят местоположенията на първоначалните 10 скелета, надявайки се да успеят да вземат проби от седиментите, с които да могат да ги датират.

Работата по този обект започва през 2014 г., но е забавена, заради действията на ИДИЛ в района. През 2016 г. учените откриват ребро в пещерата, а чак през 2018 г. откриват черепа, който е премазан. Целия скелет е разкрит почти напълно през 2019 г.

Костите на лявата ръка и ребрата, както са открити в пещерата. Кредит: Graeme Barker, Antiquity 2020

Първоначалното датиране предполага, че костите са на 70 000 години, а зъбите предполагат, че човекът е на средна възраст, когато умира.

Скелетът съдържа почти цялата горна част на тялото над кръста. Разположен е легнал на гърба си с лявата ръка сгъната, дланта под главата, сякаш в позиция за сън (илюстрация по-долу). Особен камък близо до главата може би е някакъв маркер, смятат учените.

Позицията на тялото, в която е поставено тялото. Кредит: Emma Pomeroy, Antiquity 2020

Позицията е много по-различна от тази на скелета в Цветното погребение, който е положен във фетална позиция, точно до и може би дори леко върху Шанидар Z.

Заради близостта на двата скелета един до друг, както и заради специфичната позиция на общо четири от тях, включително тези двата, учените предполагат, че те са нарочно погребани.

"Новите разкопки предполагат, че някои от тези тела са положени в канал на пода на пещерата, създаден от вода, който тогава нарочно е бил изкопан, за да стане по-дълбок", обяснява археологът Греъм Баркър (Graeme Barker) от Университета Кеймбридж. "Има силно ранно доказателство, че Шанидар Z е погребан нарочно."

Костите сега са в Университета Кеймбридж, заети от Кюрдското регионално правителство. Те ще бъдат внимателно съхранени и 3D-сканирани за по-детайлен анализ.

Първоначалното сканиране разкрива, че част от слепоочната кост все още е цяла. Това е най-плътната кост в човешкото тяло и може да съдържа ДНК, която може да бъде извлечена, за да се научи повече за този отдавна починал неандерталец като например как е изглеждал и дали хората от този район са чифтосвали с други хоминини.

Работата по обекта също продължава. Учените търсят следи от въглища, които биха доказали готвене и полени, които да разкажат повече за мистериозното Цветно погребение.

Съвременните хора погребват мъртвите си от поне 100 000 години, обясняват учените. Не е известно дали неандерталците са развили сами такова поведение или са го научили от хората, но е известно, че неандерталците и хората са се срещали около времето на тези погребения.

"В последните години видяхме все повече доказателства, че неандерталците са доста по-развити, отколкото се смяташе преди, от пещерните символи до използването на декоративни черупки и нокти от грабливи птици", обяснява Померой. "Ако неандерталците са използвали пещерата Шанидар като място за памет и за повтарящ се ритуал на погребване на техните мъртви, това би предполагало културна сложност от по-висок ред."

Източник: Science alert - A Stunning Neanderthal Skeleton Was Just Unearthed at a Famous Burial Site