Оказва се, че някои неандерталци са умеели да плуват и да се гмуркат за миди

Ивайла Сопотенска Последна промяна на 17 януари 2020 в 13:15 5951 0

Кредит pixabay

Неандерталците вероятно са били далеч по-способни, отколкото се е смятало досега. Тези хоминини не само са ходели изправени подобно на хората, но някои популации в Западна Европа дори са умеели да плуват, се съобщава в ново изследване в PLOS ONE.

Нов анализ на 171 черупки от миди, открити в неандерталско селище в Италия, предполагат, че отдавна изчезналата популация се е гмуркала до морското дъно, за да събира инструменти, далеч преди пристигането на съвременните човеци и техните риболовни умения.

Пещерата, в която са открити тези древни артефакти, известна като Грота дей Мосчерини (Grotta dei Moscerini) е открита първо през 1949 г. и находките са датирани на повече от 70 000 години, около времето, когато съвременните човеци още не са се установили в Европа.

За съжаление вече няма достъп до пещерата. Но откритите в нея 171 черупки са добре съхранени през времето, което позволява на учените да проведат микроскопски анализ, който разкрива, че неандерталците са способни на много повече, отколкото се предполага досега.

Не само откритите раковини са оформени на ръка като удобни инструменти, но учените поясняват, че почти една четвърт от тях са събрани от морското дъно докато са били още живи.

Всички те принадлежат на средиземноморския вид гладки миди Callista chione и сравнявайки различни характеристики на външния им вид - груби ръбове, блясък и полепналите по тях други ракообразни - експертите по мидените черупки успяват да определят кои са събрани от плажа, като вече празни черупки и кои са събрани живи от песъчливото морско дъно.

"Живите животни, живели в морето са имали блестящи черупки", разказва археологът Паола Вила (Paola Villа) от Музея за естествена история към Университета на Колорадо. "Тези, които са изхвърлени от бури или донесени от течения на плажа имат матови черупки, защото са били изложени на слънцето и пясъка."

Много от тези тънки и остри черупки носят следи от счупване и удари, което предполага, че са били използвани като инструмент, въпреки че не е ясно дали неандерталците са изяждали месото на мидата отвътре.

Кредит: Villa et al., PLOS ONE, 2019

Новите открития се добавят към доказателствата, предполагащи, че неандерталците не просто са събирали миди от плитчините. Вместо това скорошни анатомични изследвания показват, че вероятно гмуркането на дълбочина от два до четири метра е било често практикувано от тези ранни хоминини.

Например според едно изследване от 2019 г., неандерталците имат изключително голямо нарастване на костни структури в канала на външното ухо, което се свързва с излагане на студена вода.

Едно обяснение е, че неандерталците прекарват значително време събирайки ресурси от водата, въпреки че се смята, че видът не е достатъчно интелигентен за това.

"Това подсилва броят на доказателствата и източниците на данни, за да предположим определено ниво на адаптивност и гъвкавост и способности при неандерталците, които са били отричани от някои хора в областта", разказва палеоантропологът Ерик Тринкаус (Erik Trinkaus) от Университета на Вашингтон Сейнт Луис.

Други изследвания дори откриват доказателства за риболов в сладки води от неандерталци във Франция, въпреки че някои все още смятат, че това е доста над възможностите им.

В сравнение със събирането на черупки от плажовете, изваждането им от дъното отнема повече време и енергия, но авторите на новото изследване посочват, че заровените миди са често доста по-едри от онези, изхвърлени на брега.

Кредит: Villa et al., PLOS ONE, 2019

Това прави подводно събраните миди и по-добри за употреба като инструменти, но изглежда неандерталците се интересуват не само от тях. За пръв път в новото изследване са открити парчета пемза между другите находки в пещерата, които вероятно са използвани за заглаждане и са донесени в залива на Неапол от избухвалите наблизо вулкани.

"Всичко това взето заедно носи доказателства да предположим, че някои индивиди или популации неандерталци може би са се гмуркали за водни ресурси", смята изследователят на ненадерталците Матю Поуп (Matthew Pope) от Института по археология към Юнивърсити колидж Лондон, който не е част от изследването.

Източник: Science alert - Neanderthals Sourced New Tools by Diving Into The Ocean, Study Suggests