18 септември 2019
  •  Говорят медиците

Оптогенетиката може да "заповяда" на мозъка да забрави, че е наркозависим

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 07 март 2016 в 11:0027460
Снимка: Wikimedia Commons

Екип от невролози от университета Оксфорд са използвали светлина, за да променят спомените на мишки така, че да спрат да асоциират определи места с кокаин, съобщава Popular Science.

Борбата с наркотичната зависимост е много по-сложна от простото спиране - даден човек може да свързва определени места и хора с употребата на наркотици и така много по-трудно да се откаже от порока. Елиминирането на тези асоциации обаче може да предложи напълно нов начин за лекуване на наркозависимостта.

В изследването си учените инжектират мишки с химикал, който кара невроните им да произвеждат светлочувствителен протеин, когато мишките се намират на място, което асоциират с кокаин.  Оказало се, че 133 неврона "светнали". Тогава учените имплантират в мозъците им влакна, провеждащи светлина, близо до невроните.

Когато с помощта на влакната изследователите просто "изключват" тези неврони за пространствено картографиране в хипокампа (лат. hippocampus), мишките спрели да предпочитат да ходят на мястото, което асоциират с кокаина.

Източник: Wikimedia Commons

Това не е първото изследване, което предполага, че промяната на спомените и карането на мозъка да забрави асоциативните връзки с определени места, може да помогне за ограничаване на зависимостта при хората. Освен това не е много практично да караш хората да се разхождат из града с оптични кабели, имплантирани в мозъците им.

Екипът зад това изследване обаче вярва, че резултатите от него демонстрират нагледно, че промяната на пространствената памет, свързана с употребата на наркотици, може да е добър начин за преодоляване на пристрастеността. Ако учените намерят начин да ограничават функциите на определени неврони в хипокампа по по-малко инвазивен начин, то тяхната техника един ден може да се използва в клиничната практика.

Изследването на учените е публикувано в научното списание Nature.

13 септември 2019 в 00:003599