Още приключения за New Horizons, който премина близо до Плутон и сега изследва Пояса на Кайпер

Ваня Милева Последна промяна на 26 август 2022 в 00:01 5134 0

New Horizons
В момента New Horizons изследва Пояса на Кайпер и е само един от петте космически апарата, които ще достигнат отвъд границата от 50 астрономически единици по пътя си извън Слънчевата система и евентуално в междузвездното пространство. Кредит: НАСА/Johns Hopkins APL/Southwest Research Institute

Спомняте ли си New Horizons? Онзи дързък малък космически апарат, който ни предостави първите близки наблюдения на Плутон? Разбира се, той все още е там, пътувайки все по-навътре в Пояса на Кайпер. Това, че е завършил основната си мисия, не означава, че всичко е приключило напълно.

Всеки понеделник New Horizons изпраща малък сигнал, наречен "Зелен маяк" (“Green Beacon”), който сигнализира, че се справя добре и все още не се е блъснал в нищо.

За да спести ресурси обаче, космическият апарат е влязъл в режим на хибернация и спи от 1 юни 2022 г. насам.

Той ще остане така до 1 март 2023 г.

Но не е напълно заспал.

Два от инструментите му все още събират данни.

Студентският брояч на прах "Венеция Бърни" работи, заедно със спектрометрите за заредени частици, наречени PEPSSI и SWAP. Тяхната задача е да събират информация за космическата среда, през която преминава New Horizons.

New Horizons и неговата втора удължена мисия

Плутон и неговата сърцевидна част, наречена "Tombaugh Region" в чест на астронома Клайд Томбо, който открива планетата джудже. Кредит: NASA / JHUAPL / SwRI.

Наскоро НАСА отново удължи мисията на New Horizons. Това е второ удължаване. Основната мисия бе да стигне до Плутон. В първата удължена мисия той премина покрай Арокот. Втората удължена мисия започва на 1 октомври тази година и пред New Horizons има много задачи. В момента екипът използва наземни телескопи на Хаваите и в Чили, за да търси още обекти от Пояса на Кайпер. Би било чудесно, ако открият такива, покрай които космическият кораб да прелети или да ги изучи от разстояние. Макар че в този регион на космоса има множество обекти, той е огромен за изследване. Обектите не са много близо един до друг. Но все пак би било чудесно да се видят някои нови светове отблизо.

Арокот, видян от мисията New Horizons.Това композитно изображение на първия контактен двоен обект от Пояса на Кайпер 2014 MU69, официално наречен Arrokoth (Арокот), е съставено от данни, получени от космическия кораб на НАСА New Horizons при прелитането му покрай обекта на 1 януари 2019 г. Изображението съчетава подобрени цветни данни (близки до тези, които би видяло човешкото око) с подробни панхроматични снимки с висока резолюция. Кредит: NASA/Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory/Southwest Research Institute/Roman Tkachenko

През по-голямата част от времето New Horizons ще извършва научни изследвания, които могат да бъдат направени само от космически апарат в неговата уникална позиция. Той е на милиарди километри от Слънцето и е оборудван с уникални инструменти за събиране на данни. Например, тъй като се движи през тази област на космоса, той събира и изучава условията в района на KBO (обектите от Пояса на Кайпер - KBO - Kuiper belt object). Това включва плътността на праха и условията в хелиосферата.

Но това не е всичко. New Horizons може да погледне и извън Слънчевата система и да извърши малко астрофизични изследвания. Той може да следи космическата извънгалактическа светлина, фона на ултравиолетовото излъчване, да разглежда транзитиращи екзопланети и да проследява транзиентни (краткотрайни) събития в галактиката и извън нея. Освен това може да се използва и за наблюдение на тъмни обекти в галактиката с помощта на гравитационни микролещи.

Събуждане на New Horizons за продължителна работа

След като New Horizons излезе от хибернация, научните екипи ще направят отдавна планираните огледи на Уран и Нептун. Тези две планети ще бъдат в правилните позиции, за да могат да се разгледат как отразяват слънчевата светлина. Данните от тези наблюдения биха могли да дадат някои идеи за вътрешния енергиен баланс на двете планети.

Според главния изследовател Алън Стърн предстои още повече.

"Планираме също така да направим най-обширните и чувствителни изследвания на космологичния фон на видимата светлина и ултравиолетовата светлина, правени някога", пише Стърн в блога си. "Такива измервания ограничават теориите за произхода на Вселената, като същевременно хвърлят нова светлина върху общия брой на галактиките във Вселената."

New Horizons ще продължи да използва инструментите си за измерване на частици и плазмени спектрометри, докато преминава през Пояса на Кайпер. Също така в програмата му е включено и създаването на първите карти на хелиосферата в ултравиолетова светлина за цялото небе без светлинната намеса на Слънцето.

"И ако това не е достатъчно, тези и други ултравиолетови карти, които New Horizons ще събере, ще бъдат използвани и за изучаване на облаци и други структури в газа на локалната междузвездна среда - т.е. пространството между най-близките до Слънцето звезди", пише Стърн.

Продължават изследванията на Плутон

Седем години след прелитането край Плутон планетарните учени продължават да събират информация от данните, предоставени от New Horizons. Те са успели да намерят обяснение за ледените вулкани на Плутон, включващо множество криогенни изригвания.

"Конкретните структури, които изследвахме, са уникални за Плутон, поне досега", отбелязва Келси Сингър (Kelsi Singer), учен от проекта New Horizons.

"Вместо ерозия или други геоложки процеси, криовулканичната активност изглежда е изтласкала големи количества материал върху външната страна на Плутон и е възстановила цял регион от полусферата, която New Horizons видя отблизо."

Поглед към начина, по който криовулканите може да са се образували на Плутон, въз основа на данните от New Horizons.Оказва се, че криовулканичната дейност най-вероятно е създала уникални структури на Плутон, които все още не са наблюдавани никъде другаде в Слънчевата система. Снимка: NASA/Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory/Southwest Research Institute/Isaac Herrera/Kelsi Singer

Най-големият спътник на Плутон, Харон, също е обект на някои актуализации. По-специално, учените са насочили вниманието си към червената му полярна шапка. Учените от New Horizons предполагат, че червеникавият "толинов" материал там е синтезиран от ултравиолетовата светлина, която разгражда молекулите на метана. Молекулите всъщност се измъкват от Плутон и се улавят от Харон, където замръзват върху повърхността на полюсите му. Толините са лепкави органични остатъци, образувани от химични реакции, задвижвани от ултравиолетовото сияние, разпръснато от междупланетни водородни атоми.

New Horizons и Харон

Червената полярна шапка на Харон, видяна от New Horizons по време на прелитането през системата на Плутон. Кредит: NASA/Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory/Southwest Research Institute

"Нашите открития показват, че драстичните сезонни скокове в тънката атмосфера на Харон, както и светлината, разграждаща кондензиращия метанов мраз, са ключови за разбирането на произхода на червената полярна зона на Харон", разказва Уджвал Раут (Ujjwal Raut) от SwRI (Southwest Research Institute, Югозападен изследователски институт). "Това е един от най-нагледните и ярки примери за взаимодействие между повърхността и атмосферата, наблюдавани досега на планетарно тяло."

Къде е New Horizons?

Засега членовете на екипа на New Horizons са доволни от състоянието на своя космически апарат. Понастоящем той се отдалечава от Слънцето със скорост около 500 милиона км годишно. Следете позицията му на уебстраницата на New Horizons и намерете богата информация за космическия апарат и неговата продължителна мисия.

Източник: New Horizons Could Still Have More Adventures Ahead, Univers Today