Откриха диамант със странна форма на лед вътре

Изследователи за първи път откриха на Земята лед - VII

НаукаOFFNews Последна промяна на 11 март 2018 в 00:03 10937 0

Находката на лед, заключен в диамант дълбоко под земята, води до извода, че нашата планета може да има във вътрешността си много повече вода, отколкото някога сме предполагали, съобщава ScienceAlert.

Това не само би предизвикало леко преизчисляване на общото количество вода, което нашата планета съдържа, но ще промени и начина, по който се моделират процесите в земята, от начина, по който топлината се движи през кората до моделите, предсказващи честотата на земетресенията.

Изследователите направиха находката, като анализираха как рентгеновите лъчи се пречупват от диамантите, събрани в Южна Африка, Китай, Заир и Сиера Леоне.

Водните молекули, открити в тези диаманти, са опаковани в твърда форма на лед. Те са част от течната вода, уловена в камъни далеч, надолу - под мантията, наречена преходна зона.

Макар да има предишни оценки за това, колко вода може да бъде задържана от горещите скали под налягане в тези дълбочини, единственият начин да се провери всяко от предположенията, е да се вземе проба.

Тъй когато става въпрос за повече от 600 километра под земята, не може просто да се изкопае шепа магма.

За щастие има решение и то се намира в един малък стъклен асансьор на природата - диамантът.

Наскоро бяха намерени частици минерал, наречен калциев силикат перовскит (CaSiO3) в диамант. Въпреки прогнозираното разпространение на тези минерали в геологията на нашата планета, те никога не бяха виждани - защото се намират толкова дълбоко под земята.

По подобен начин водните молекули от преходната зона се държат под налягане вътре в дефекти на кристалната решетка на диаманти от въглеродни атоми.

Налягането върху молекулите вода ги принуждава да се организират в различни структури, като ги превръща във форми на лед - които не са като обикновения лед, който можем да намерим във фризера. Тази свръхплътна форма на лед, намирена в диамантите, е известна като лед - VII.

Обикновеният лед, който например се добавя към напитките, е лед-I, при който водните молекули са организирани в шестоъгълна форма.

Но като водата се подлага на налягане, молекулите започват да се подреждат в друга форма. Лед-VII има кубична молекулярна форма и е два пъти по-плътен от обикновения лед. Такъв лед е открит случайно в диамант, изваден от дълбочина около 644 километра.

Учените знаят, че такъв лед се образува в космоса, но на Земята, преди се получаваше само в лабораторни условия под налягане до десетки хиляди атмосфери, но това е първият път, когато лед-VII е намерен естествено съществуващ вътре в диамант.

За своето откритие изследователите съобщават в списание Science.