Открити са останките на най-големия хищник в Европа

Ваня Милева Последна промяна на 10 юни 2022 в 00:01 10383 0

динозавър
Концепция на художник за динозавъра, чийто кости са намерени във формация Вектис на остров Уайт. Кредит: UoS/A Hutchings

Във формация Вектис на остров Уайт край южното крайбрежие на Англия са открити няколко кости, които са принадлежали на най-големия хищник, живял някога на сушата в Европа. Това е 10-метров двукрак динозавър с глава като на крокодил.

Откритите кости от таза и опашката на динозавъра показват, че е бил огромен, а мембраните на прешлените му подсказват, че е от род спинозаври (Spinosaurus) от семейство спинозавриди (Spinosauridae) и смятан традиционно за член на клада тероподи или месоядни динозаври (Theropoda).

Тероподите са били доминираща група динозаври, която включва тиранозаври, мегалозаври, велоцираптори и спинозаври. По време на ранната юра тези древни същества са били единствените големи, наземни хищници, а спинозаврите вероятно са били най-дългите и най-големите от групата.

В древните речни корита на Северна Африка, вкаменелостите от спинозавър могат да достигнат огромни размери с дължина на тялото над 15 метра и телесна маса над 13 тона.

Вкаменелостите от остров Уайт не са толкова големи, но според авторите изглеждат са по-големи от всеки друг изкопаем спинозавър, открит в  Югозападна Европа.

„Това е било огромно животно, надхвърлящо 10 м дължина и, съдейки по някои от размерите, вероятно представлява най-големият хищен динозавър, откриван някога в Европа“, разказва палеонтологът Крис Баркър (Chris Barker) от Университета в Саутхемптън.

„Жалко е, че се знае от толкова оскъден материал."

Вкаменелостите на спинозавър са невероятно редки. Досега на остров Уайт са открити само три подозрителни вида и те са открити едва през последните няколко години.

Откритите останки на гиганта включват огромни тазови кости и опашни прешлени. В същото време един от тях съдържа "тунели" с диаметър повече от сантиметър. Те вероятно са създадени от ларви на бръмбари, които ядат кости.

„Интересно е, че този гигантски убиец се е превърнал в храна за много насекоми след смъртта си“, коментира Джеръми Локууд (Jeremy Lockwood), съавтор на изследването от Университета в Портсмут (Великобритания).

Откритият екземпляр подкрепя идеята, че спиназовридите са възникнали и са се диверсифицирали в Западна Европа, преди да се разпространят по цялата планета, пишат учените.

Предполагаемите позиции на фосилите на спинозавъра, открити на остров Уайт. Кредит: The University of Southampton

Средата, в която са открити вкаменелостите, също е в съответствие с това, което се знаем за спинозаврите. Скалите, в които са били заровени фосилите, е това, което е останало от някогашна пясъчна лагуна, в която хищникът вероятно е ловувал.

Ако динозавърът е бил подобен на другите спинозаври по това време, той дори може да е бил добър плувец .

В бъдеще изследователите планират да направят тънки срезове от материала, за да изследват микроскопичните вътрешни свойства на костите. Това ще предостави информация за техния темп на растеж и вероятната възраст на индивида.

Справка: Barker CT, Lockwood JAF, Naish D, Brown S, Hart A, Tulloch E, Gostling NJ. 2022. A European giant: a large spinosaurid (Dinosauria: Theropoda) from the Vectis Formation (Wealden Group, Early Cretaceous), UK. PeerJ 10:e13543 https://doi.org/10.7717/peerj.13543