Поразителни облаци с формата на волско око се образуват над изригващия вулкан Ла Палма (видео)

Какво причинява тези странни концентрични облачни пръстени?

Ваня Милева Последна промяна на 08 октомври 2021 в 09:18 5113 0

Сателитно изображение на концентричния облачен пръстен над Ла Палма, създадено от изригващия там вулкан. Кредит: NASA Earth Observatory/MODIS/Aqua satellite

Нови сателитни снимки разкриха впечатляващ модел на концентрични облачни пръстени, наподобяващи волско око, които са се образували от продължаващото изригване на вулкана на Ла Палма на испанските Канарски острови.

Вулканът Кумбре Виеха (La Cumbre Vieja), което на испански означава „Старата среща на върха“, изригва от 19 септември за първи път от повече от 50 години. Изригването принуждава хиляди местни жители да се евакуират, тъй като масивни потоци лава, видими от космоса, потекоха през земеделски земи, пътища и къщи в югозападната част на острова.

Сега сателитните снимки, заснети на 1 октомври от спектрорадиометъра MODIS на борда на спътника Aqua на НАСА, показват особена форма на облак във формата на волско око над Ла Палма. Заедно изригването на вулкана - смес от пепел, дим, водни пари и други вулканични газове - и рядко атмосферно смущение довеждат до кръговия модел според Земната обсерватория на НАСА.

Обикновено струята от изригването на вулкан се издига право нагоре в стратосферата - вторият слой на атмосферата, който се простира от около 6 до 19 километра над повърхността на Земята до 50 км - образувайки извисяваща се колона от облак и пепел. Това се случва, защото горещият въздух и газовете се издигат над по-студените и температурата на атмосферния въздух намалява с надморска височина, създавайки нещо като невидим асансьор, по който пепел и дим се издигнат нагоре.

Но рядко явление, известно като температурна инверсия, при което временно издигнат слой горещ въздух действа като похлупак, задържайки струите  изпускани от вулкана в тропосферата ниско над земната повърхност на височина 5,3 км. По данни на Земната обсерватория на НАСА този капак принуждава отделяните материали от вулката да се разпространят хоризонтално. Уловеният вулканиен облак в крайна сметка създава концентрични пръстени заради естествените приливи и отливи в интензивността на вулканичната активност, което създава един вид пулсиращи емисии.

Този уникален процес е заснет и от камерата на Центъра "Исаня" за атмосферни изследвания, базиран на Тенерифе (друг Канарски остров), и може да бъде видян в хипнотизиращо тайм-лапс видео, споделено в Twitter.

Официалното име за този тип концентрично образуване на облаци е гравитационна вълна, съобщава Националната метеорологична служба. Формацията обаче няма нищо общо с гравитацията и е съвсем различна от вълните в пространство-времето, които наричаме гравитационни вълни.

Въпреки че първоначално експертите смятаха, че изригването ще продължи само няколко дни, Кумбре Виеха продължава да бълва лава и газове.

Източник: Striking bull's-eye-shaped clouds form above erupting La Palma volcano