САЩ ще финансира създаването на хибридни ембриони човек-животно

Наука ОFFNews Последна промяна на 06 август 2016 в 09:00 13547 0

Химера - чудовище от гръцката митология с глава на лъв, тяло - коза и опашка - дракон.

Изследване, което смесва човешки клетки в ембриони на животни може да получи американски държавни средства за първи път в рамките на ново предложение, чието финализиране предизвика много притеснения относно етиката и границите на науката, пише MedicalXpress.

Според някои изследването ще даде възможност за пробир в медицинската наука по отношение на болести като Алцхаймер и Паркинсон или безплодие, а също и за отглеждане на органи за трансплантации, които са в хроничен недостиг.

Критиците обаче се опасяват, че тези хибриди или химери (чудовище от гръцката митология с глава на лъв, тяло - коза и опашка - дракон) повдигнат сложни морални въпроси и не са приемливи за съвременното общество.

Преди една година, американският Национален институт по здравеопазване (NIH) поставени мораториум върху изследванията за въвеждане на човешки плурипотентни стволови клетки в ембриони на животни, като ги определи за твърде спорни.

От тогава бяха проведени много срещи между експерти за обсъждане на състоянието на науката.

Сега пак Националният институт по здравеопазване предлага да финансира изследвания за въвеждане на човешки клетки в някои видове животни.

Това би могло да включва експерименти, "при които може да има съществена намеса или значителна функционална промяна на мозъка на животните чрез човешки клетки," се казва в изявление в четвъртък.

NIH ще организира 30-дневно публично обсъждане на предложения обхват на изследванията.

Промените в мозъка

Перспективата за промяна на мозъка на животно, за да стане по-човешки, тревожи някои експерти.

"Да кажем, че имаме прасета с човешки мозъци и те ви попитат защо си правим експерименти с тях", заяви Стюарт Нюман, изследовател в Нюйоркския медицински колеж.

"А после, какво ще стане, ако направим човешки тела с животински мозъци, и след това да кажем:"Ами те не са истински хора, можем да си правим експерименти с тях и да им прибираме органите" - коментира той за AFP.

"Аз давам примери с екстремни сценарии, но и идеята за химерни ембриони преди 15 или 20 години се смяташе за екстремен сценарий."

Илюстрация към статията "Морал и химери в постхуманния свят" на Маркатильо-Макракън.

Самият Нюман подава молба за патент за човешко-животински химери преди почти две десетилетия, не защото е имал намерение да направи такова същество, а да подчертае, че тези опасности тепърва предстоят.

Патентното ведомство на САЩ отхвърли молбата му през 2005 г., което Нюман приема като един вид победа.

Но сега, той се опасява, предупрежденията му ще бъдат пренебрегнати.

"Хората свикват с нещата постепенно", добавя той.

Въпреки че NIH започва с малко, а може би и не възнамерява да позволи създаването на животни с напълно човешки мозъци, ние не разполагаме с никакви закони в тази страна, които да могат да попречат да се направи това," - заяви Нюман.

"Мисля, че това е път, по който не бива да тръгваме".

Потенциалните ползи

За някои идеята за мозъчни експерименти е едновременно най-обещаваща, но и крие най-сериозните опасности.

"Ако искаме да се правят изследвания на шизофренията, болестта на Алцхаймер, депресията, ние не може лесно да изследваме мозъчните клетки на хората с тези заболявания, защото не можем да отворим мозъците им, докато са живи", отбелязва Робърт Кличман (Robert Klitzman), ръководител на магистърската програма по биоетика  в Колумбийския университет.

Кличман заяви, че гледа на хода на NIH като "голяма стъпка в правилната посока" с "огромен потенциал да помогне на милиони хора с различни заболявания."

Все пак той призова NIH да включи специалисти по етика в своята надзорна комисия по финансирането.

"Ние трябва да бъдем внимателни с човешките мозъчни клетки", предупреждава той.

"Ние не искаме мишка или шимпанзе изведнъж да придобие човекоподобни качества, защото от морален аспект това ще създаде редица проблеми."

Какви права би имало това същество? Как следва да се третира? Какво ще правим, ако избяга от лабораторията и започне да се чифтосва с дивите животни?

"Това е предмет на научната фантастика," коментира Кличман.

Изкуствени уши ще могат да бъдат отглеждани по поръчка и трансплантирани на човек в следващите 5 години. Това съобщават японски учени, които наскоро успяха да отгледат човешко ухо на гърба на плъх. (вж "Ще се продават човешки уши, отглеждани на гърба на плъхове") Снимка: molecular-medicine-israel.co.il

Всъщност вече десетилетия се смесват човешки и животински клетки. Учените редовно имплантират човешки тумори в мишки, а сърдечни клапи от свине и крави се използват рутинно при пациенти с болно сърце.

"Тази област на научни изследвания се извършва в САЩ в продължение на много години и със сигурност по целия свят е често срещано явление," заяви Самуел Пакър (Samuel Packer), ръководител на отдела по медицинска етика в сдравната мрежа Northwell Health в Ню Йорк.

Тази идея може да разстрои както религиозните, така и защитниците на правата на животните. И от политиците зависи също какво ще се финансира и какво не.

Администрацията на президента Джордж У. Буш ограничи федералното финансиране на научни изследвания, използващи стволови клетки, получени от човешки ембриони. Буш смяташе, че тези изследвания принизяват човешкия живот.

Сега американският Национален институт по здравеопазване смята, че новият проект е в съответствие с насоките на Международното общество за изследвания на стволовите клетки (International Society for Stem Cell Research).