Тиранозавър Рекс е имал малък като елен предшественик

Ивайла Сопотенска Последна промяна на 22 февруари 2019 в 17:00 3785 0

Реконструкция: JORGE GONZALEZ, © L. ZANNO

Нов вид динозавър показва, че Тиранозавър Рекс е имал скромни предци, съобщават Science News.

Новооткритият фосил е наречен Moros intrepidus, или "предвестник на съдбата".

Новият вид е един от най-малките тиранозаври, откривани досега от периода Креда. Анализите на вкаменелост от крак, показват, че животното е било с височина до бедрото около 120 см и тегло около 78 килограма, размер като на елен, според проучване, публикувано в списанието Communications Biology.

Фосилът, датиран на около 96 милиона години е най-древният, намиран в Северна Америка. Откритието помага да се запълни празнина от 70 милиона години в еволюцията на тиранозаврите, довела до появата на гиганти като Тиранозавър Рекс.

Зъби от по-ранни малки тиранозаври са намирани в скали в Северна Америка, датиращи от периода Късна Юра, от преди около 150 милиона години, когато по-големи хищни динозаври, наречени алозаври са били на върха на хранителната верига. Но следващите открити в Северна Америка фосили на тиранозаври са от 70 милиона по-късно, когато те вече са се превърнали в колосални топ хищници. Кога и как тези динозаври са се развили през този период е мистерия.

Фигура 1: Диаграма на намерените останки

Палеонтолога Линзди Зано (Lindsay Zanno) от Севернокалифорнийския Щатски Университет в Ралей и нейните колеги правят разкопки в Емъри Каунти в Юта в продължение на десет години, търсейки доказателства, за да разрешат тази мистерия. Там откриват крака на M. intrepidus, дълъг и тънък, характерен за бърз бегач, доста различен от тези на по-късните големи тиранозаври.

"Това, което Moros ни показва е, че предшествениците на големите тиранозаври са били малки и бързи", коментира Томас Кар (Thomas Carr), палеонтолог, специализиран в гръбначните животни, от Колежа Картидж в Кеноша, Уисконсин, който не е част от проучването. Тази находка "показва, че вероятно тиранозаврите са се превърнали в гиганти в този период от 16 милиона години между Moros и най-ранните големи динозаври."

Сравнявайки чертите на фосилите на M. intrepidus с други тиранозаври, за да проверят дали пасват в родословното им дърво, учените потвърждават, че видът се е появил от Азия. Те предполагат, че това е част от голяма миграция, включваща бозайници, гущери и динозаври, които се преместват между земите на днешен Сибир и Аляска, по време на случайни спадове на морското равнище.

Накрая, затоплянето на климата през Креда вероятно е убило алозаврите, но не и тиранозаврите, предполага Зано. "Те бързо са нарастнали на размер и са продължили да се развиват, докато станат доминиращите хищници в екосистемите на Късната Креда," обяснява тя.

Дори след откриването на M. intrepidus, пътят на еволюция на тиранозаврите остава донякъде неясен. "Страхотно е, че този нов фосил помага частично да възстановим историята," казва палеонтологът, специалист по гръбначните Томас Холц Дж. (Thomas Holtz Jr), от Университета Мериленд в Колидж парк. Но учените трябва да открият и останалата част от скелета на M. intrepidus, както и на други тиранозаври в периода от 16 милиона години между M. intrepidus и гигантските му наследници, за да може да се уточни кога са нарастнали. "Историята на тиранозаврите определено още не е приключила," завършва той.

Фигура 2: Фемур от различни изгледи