Учени откриха възможни следи от микроби в марсиански метеорит

НаукаOFFNews Последна промяна на 08 април 2019 в 00:00 6791 0

Концепция на художника от обитаемия Марс. Кредит: Daein Ballard / CC BY-SA 3.0.

ALH-77005, марсиански метеорит, открит Антарктика в края на 70-те години, съдържа множество минерализирани "биосигнатури" - включително органична материя, различни форми на бактерии в минерализирана форма, според екип учени от Унгария, съобщава Sci-news.

Статията за изследването е публикувана в списание Open Astronomy.

"Нашата работа е важна за широката аудитория, защото тя интегрира планетарни, земни, биологични, химически и екологични науки и ще бъде от интерес за много изследователи в тези области“, заяви ръководителят на екипа д-р Илдико Гьолай (Ildiko Gyollai), изследовател в Изследователския център по астрономия и науки за земята в Будапеща.

"Изследванията ще бъдат от интерес и за планетолозите, експертите по метеоритите, и астробиолозите, както и за изследователите на произхода на живота и за широката общественост, тъй като предлага пример за нов аспект на микробна медиация в каменистите метеорити".

Тънък разрез от ALH-77005 - конгломератна текстура от оливин с пироксенови кумулативни зърна, изследван е стопилков джоб (в правоъгълника), съставен предимно от оливин. Кредит: Gyollai et al , doi: 10.1515 / astro-2019-0002.

Каменнистят метеорит ALH-77005 (ахондрит) бе намерен частично потънал в леда в областта Алън Хилс (Allan Hills) в Южна Виктория, Антарктика, по време на мисия на Японския национален институт за полярни изследвания през 1977-1978.

Той има овална форма и повърхността му е частично обгорена и грубо полирана от ледения вятър.

Неговата възраст се оценява на около 175 милиона години, от които е бил изложен на космически лъчи около 3 милиона години.

Тънък разрез на ALH-77005 в поляризирана светлина: областта, изследвана от FTIR спектроскопия, е маркирана с правоъгълник, където се наблюдават предполагаемите микробно-медиирани изменения. Кредит: Gyollai et al , doi: 10.1515 / astro-2019-0002.

Д-р Гьолай и съавторите анализират тънък разрез на ALH-77005 чрез оптична и FTIR-ATR микроскопия.

Те успяха да открият наличието на кокоидни и нишковидни структури (вероятно изградени от желязооксидиращи микроби), органичен материал, биогенни минерали, като ферихидрит, гетит и хематит.

"Другите биогенни следи на ALH-77005 включват силно отрицателно δ13С (отклонение на изотопния подпис 13C/12C от сигнатурата на стандартен образец), обогатени на желязо, манган, фосфор, цинк в сценарий на шоково топене", казват изследователите. "Нашето проучване предполага наличието на микробна медиация на Марс."

Предполагаеми минерализирани микробно медиирани биосигнатури в метеорита ALH-77005 (означени със стрелки). В стопилковия джоб бяха открити влакнести, съдържащи железни оксиди, текстурни характеристики, наподобяващи микробиално медиирани биосигнатури, подобно на влиянието на желязо-оксидиращи микроби. А: Кокоидни желязо-оксидиращи бактерии (FeOB) в стопилковото включение на кафяв оливин. B: нишковидни FeOB в стопилковия джоб. C: FeOB по кристалитни игли D: FeOB с органичен материал в стопилковия джоб. Следите на FeOB са маркирани със стрелки. Кредит: Gyollai et al , doi: 10.1515 / astro-2019-0002.

Това ново изследване може да промени изследването на метеоритите в бъдеще. В светлината на своето откритие, авторите твърдят, че материалите от Слънчевата система трябва да бъдат проучени, за да се установи дали има доказателства за микробни форми в космическите скали - и индикация, че някога е имало живот на Марс.