В кой месец са загинали динозаврите и как това е свързано с константата на Хъбъл?

Ваня Милева Последна промяна на 27 януари 2022 в 10:01 22791 0

Кредит: Geralt/Pixabay.

Краят на ерата на динозаврите идва след сблъсък на метеорит (или комета) със Земята преди около 66 милиона години, събитие, станало известно масово измиране креда - терциер.

С един куршум два заяка

Една наскоро публикувана статия на Леандрос Периволаропулос (Leandros Perivolaropoulos) от Университета в Янина представя интересна връзка между изчезването на динозаврите и т.нар. "напрежение на Хъбъл", дискусията за скоростта на разширяване на Вселената.

Ядрото на аргумента на Периволаропулос е, че гравитационната константа на Нютон G, константата,  силата на привличане между две тела как гравитацията между два обекта, техните маси и разстоянието им се отнасят едни към други не е постоянна.

Някъде между 150 и 50 милиона години, G трябва да е била с 10% по-голяма, нещо, което според автора е обосновано в данни за масовата скорост на галактиките според зависимостта на Тъли-Фишър (емпирично извлечена връзка между масата или присъщата светимост на спирална галактика и нейната скорост на въртене) и в калибриращи данни от цефеидите (променливи звезди) и тип Ia свръхнови. Цефеидите са пулсиращи звезди, чиито температура и радиус се променят, като това води до промяна в блясъка на звездата.

Астрономите обикновено измерват константата на Хъбъл по два начина - единият използвайки космическия микровълнов фон, светлината, освободена малко след Големия взрив, а другият използва свръхновите тип Ia и цефеидите в близката вселена. Понастоящем тези подходи не се съгласуват с няколко процента.

С това временно повишаване на G, Периволаропулос убива с един куршум два заяка. То може да разреши противоречието в измерванията на  константата на Хъбъл с нейните две различни стойности за скоростта на разширяване на Вселената. По-високото G води до увеличаване на броя на дългопериодичните комети от Вселената и в частност идващите от Облака на Оорт към вътрешната Сслънчева система поне с три пъти.

Последното е довело до удара на голяма комета в Чиксулуб преди 66 милиона години, което е причинило изчезването на всички динозаври с изключение на птиците.

Май ли беше или юни

Това изследване е не по-малко забележително - то разкрива, че тази комета (или метеорит) е ударила Земята през май или юни.

Да, огромната космическа скала, е ударила нашата планета преди 66 милиона години и сега се знае, че е станало някъде през тези месеци, точно преди лятото в нашето полукълбо. Предишни проучвания показват, че началото на юни е бил месецът, в който се е случило голямото бедствие и сега е добавено ново проучване, публикувано през декември, което определя май-юни като период на катастрофата по този начин потвърждава тези по-ранни проучвания.

Всичко се основава на изследвания, направени от палеонтолози в Танис, област във формацията Hell Creek в американския щат Северна Дакота. Седиментите в Танис показват следи от границата креда-палеоген, преходът, обогатен с редкия елемент иридий, улика от удара на кометата. Робърт Депалма (Robert DePalma) и неговият екип разглеждат в Танис много добре запазените кости от изкопаеми риби есетри, които са съществували в Северна Дакота по време на удара. Костите на есетрата имат различна структура през различните сезони, от лятото до зимата, което е документиран в структурата и химията на костите.

Есетра. Кредит: Flickr (CC BY-SA 2.0)

Сравнявайки жива есетра с вкаменелости от есетра от Танис, изследователите откриват, че в гръбнака на перката, редовното наслояване в мащаб от милиметри показва, че рибата е умряла, когато е била на седем години. Пръстените на растежа потвърждават, че рибата се редува сладки води през летните месеци и солени води през зимата. В този и други екземпляри, анализирани в същото проучване, последното увеличение на растежа съответства на прехода от пролетта към лятото, приблизително някъде през май-юни.

Независимо от това изследване, в Уайоминг палеоботаникът Джак Улф (Jack Wolfe) е изследвал вкаменелости на водни растения, особено лилии от видовете Nuphar и Nelumbo, и Улф установява, че лилиите внезапно да спират да произвеждат летни листа, цветя и плодове в началото на юни.

1. Is the Hubble crisis connected with the extinction of dinosaurs? [EPA]
    Posted on January 25, 2022 by arxiverbot
  2. DePalma, R.A., Oleinik, A.A., Gurche, L.P. et al. Seasonal calibration of the end-cretaceous Chicxulub impact event. Sci Rep 11, 23704 (2021). https://doi.org/10.1038/s41598-021-03232-9
  3. Wolfe, J. Palaeobotanical evidence for a June 'impact winter' at the Cretaceous/Tertiary boundary. Nature 352, 420–423 (1991). https://doi.org/10.1038/352420a0

Източник: Fish bones and water lilies help pin down the month the dinosaurs died, Michael J. Benton, The Conversation.