Вижте тази вечер отломките на Халеевата комета (видео)

Ваня Милева Последна промяна на 04 май 2022 в 07:07 7712 0

Композитен кадър от 3 нощи от метеоритния поток Ета Аквариди. Има общо 16 метеора и 1 много ярък спътник Iridium за добра мярка. Кредит: David Kingham (CC BY-NC-ND 2.0)

Тази седмица космически отломки от Халеевата комета ще пресекат небето и може да успеете да ги видите, защото метеорният поток Ета Аквариди ще достигне своя максимум.

Според Space.com пикът ще бъде през нощта в сряда, 4 май, и четвъртък, 5 май.

Метеоритният поток се отличава със своята висока скорост. Метеорите могат да пресекат атмосферата със скорост до 240 000 км/час, съобщава НАСА.

Всяка година по това време парчета прах и други отломки, оставени от Халеевата комета, се сблъскват с земната атмосфера и оставят огнени бразди по небето, преди да угаснат.

На всеки 76 години прочутата космическа снежна топка се спуска около Слънцето, във вътрешната слънчева система, носейки нов прах със себе си. Целият този космически прах се е събирал през хилядолетията, образувайки толкова огромен облак, че пикът на метеорния поток продължава с дни.

Ета Акваридите, кръстени на съзвездието Водолей, идват от отломките на Халеевата комета. Добре познатата комета се вижда от Земята на всеки 76 години. За последно кометата е видяна в небето през 1986 г. и няма да бъде видяна отново до 2061 г.

Метеорният поток ще достигне своя връх в четвъртък вечерта до сутринта впетък, според CNET, но поради широкия си пик следващата нощ вероятно ще бъде също толкова вълнуваща.

Дори след този уикенд, ако сте на подходящо място, може да успеете да видите няколко метеора на всеки час до 10 май.

Как да видите небесния феномен

Препоръчително е да отидете някъде далеч от града или уличните лампи, за да видите по-добре Ета Акваридите или всеки друг метеорен поток. Тъй като Ета Акваридите имат малко ограничен прозорец за гледане, може да е полезно да пристигнете малко по-рано, за да позволите на очите си да се адаптират преди събитието да започне.

Нужни са около 30 минути, за да се адаптират очите към тъмнината, преди да започнат да виждат метеори. Според НАСА дори незначителни излагане на светлина, като тези от преминаващи автомобили или мобилни телефони, могат да нарушат текущия процес на адаптаци. Ето защо е важно да избягвате интензивното изкуствено осветление.

Също така е добра идея да проявите много търпение и да си осигурите достатъчно време за гледане, за да се възползвате максимално от повода. Американското метеоритно общество предлага да му дадете поне един час.

"Може да не видите никаква активност в продължение на 10-15 минути и след това много метеори в рамките на няколко минути. Ако ограничите наблюдението до по-малко от час, може да станете свидетели на кратко затишие и да сте недоволни от резултатите си", отбелязва Американското метеоритно общество в публикация в своя блог.

Носенето на спален чувал, одеяло или стол може да ви помогне да направите изживяването по-приятно. НАСА препоръчва да наблюдавате потока легнали по гръб.

Ако не сте заети тази вечер, когато метеорният поток достига своя връх, може да зърнете Ета Акваридите в дните преди и след събитието, тъй като активността на потока ще продължи „една седмица“ около пика.

Източник: Eta Aquariids Meteor Shower 2022: How to See Debris from Halley’s Comet Through the Sky This Week