За първи път астрономи наблюдават как се "храни" черна дупка (видео)

Раждат се звезди от студен газов облак, поглъщан от свръхмасивна черна дупка

Наука ОFFNews Последна промяна на 09 юни 2016 в 10:46 6824 0

Кондензаторни облаци от студен молекулярен газ около клъстера галактики Abell 2597 , според концепция на художник.

За първи път астрономи са събрали преки доказателства, които показват, че студен гъст облак от прах и газ, захранващ свръхмасивната черна дупка в центъра на галактиката, може да активира процеси на формиране на звезди.

Статията е публикувана в списание Nature

Откритието е направено от международна група от астрофизици, наблюдаваща клъстера от галактики Abell 2597, отдалечен от Земята на милиард светлинни години, с големия телескоп в обсерваторията ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array), който се намира в пустинята Атакама в Чили, съобщава сайтът на обсерваторията.

Те изследват местоположението и движението на студения газ, който се оказа, че образува огромен *акреционен поток в посока на черната дупка, разположена в центъра на най-ярката галактика в клъстера (Brightest Cluster Galaxy - BCG) - гигантска елиптична галактика, заобиколена от гъст облак от гореща плазма.

Композитно изображение на най-ярката галактика в клъстера Abell 2597 . Фоновото изображение (в синьо) е от космическия телескоп Хъбъл. На преден план (в червено) е по данни на ALMA, показващи разпределението на газовите облаци от въглероден оксид в и около галактиката. Тъмната сянта в квадрата е по данните от ALMA, получени при поглъщането на светлината от милиметровата дължина на вълната, излъчвана от електрони около мощни магнитни полета, генерирани от свръхмасивната черна дупка в галактиката. Сянката показва, че студените облаци от молекулярен газ "падат" в черната дупка. Снимка: B. Saxton (NRAO/AUI/NSF); G. Tremblay et al.; NASA/ESA Hubble; ALMA (ESO/NAOJ/NRAO)

Установено е, че горещият йонизиран газ е само обвивка, вътре в който има много по-студени и масивни молекулни облаци. При определени условия, те се устремяват към повърхността на черната дупка, която от своя страна, подпомага процесите на формиране на звезди в междузвездната среда в близост до ядрото на галактиката. Разстоянието, на което се простира студеният газ се оценява от астрономите от няколко до десетки *парсека, а масата на молекулярните облаци - на един милион маси, равни на масата на Земята.

Откритието променя обичайното схващане, че черните дупки се хранят облаци горещ газ.

*Акреационен поток се нарича веществото, което се уплътнява привлечено от гравитацията на масивно тяло. В случая на черните дупки материята се ускорява до огромни скорости и се върти в орбитата на свръхгорещ акреационен диск.

*Парсек (означение pc) е мерна единица за разстояние, използвана в астрономията. Тя се равнява на разстоянието, от което средният радиус на земната орбита (астрономическа единица) се вижда под ъгъл от една дъгова секунда, тоест има паралакс от една секунда. От това определение идва и наименованието на единицата („паралакс от една дъгова секунда“).