За първи път в историята е намерена екзолуна (видео)

Наука ОFFNews Последна промяна на 28 юли 2017 в 00:00 4351 0

Първата екзолуна, естествен спътник на планета извън нашата Слънчева система, е открита от астрономи от Колумбийския университет след анализ на данни на космическия телескоп "Кеплер", съобщи NewScientist.

В продължение на много години изследователите търсят екзолуни. Тези светове са интересни за астрономите по няколко причини. Така например, те биха могли да ни кажат много за еволюцията на Слънчевата система и дали тя е подобна на историята на стотиците милиарди екзопланети в Млечния път.

Има и основание да се смята, че спътниците да играят важна роля за потенциалната обитаемост на планетите, тъй като някои учени смятат, че Луната е повлияла на еволюцията на живота на Земята. Освен това, ако самите луни имат благоприятни условия за живот, това рязко ще увеличи броя на местата във Вселената, където може да има живот. Спътниците в Слънчевата система са изненадващо различни един от друг и има всички основания да смятаме, че екзолуните може да са също толкова разнообразни и екзотични.

Но досега нямаше доказано открита екзолуна, защото е много трудно да се улови, разказва един от авторите на новата работа Алекс Тичи (Alex Teachey) в Scientific American.

Астрономите откриват планети като търсят периодични спадове в светлината на звездите, което означава, че минава пред тях някакво тяло. Новата потенциална луна е намерена по същия начин - когато луната обикаля около своята планета, това води до допълнително понижение на звездната светлина. Но екзолуните са много по-малки от планетите и техните транзити са невероятно слаби и се губят в "шума". Освен това, всеки път, когато тяхната планета преминава пред звездата, спътниците променят местоположението си, което ги прави особено неуловими.

Първата истинска кандидат екзопланета

Авторите на новата работа, публикувана в arХiv.org, екип от изследователи, ръководени от Дейвид Кипинг (David Kipping) от Колумбийския университет, анализират данни космическия телескоп "Кеплер", с надеждата да намерят следи на екзолуна.

Учените очакваха да намерят значителен брой сигнали от сателити в данните за планетарни транзити, което да демонстрира за първи път, че луните са разпространени обекти в галактиката. Вместо това, изследователите почти не са намерили някакъв значителен "шум" в сигналите, отбелязвайки, че малките светове вероятно се крият във външните области на звездните системи, от където "Кеплер" не може да събере достатъчно данни.

Екзолуните се оказаха неуловими, но с едно изключение.

Данните от транзита на екзопланета Kepler-1625b, отдалечена от нас на 4000 светлинни години, показват, че е възможно наличието на спътник в нейната орбита. Планетата е газов гигант с размера на Юпитер и по-тежък от него 10 пъти.

Потенциалният сателит, наречен Кеплер-1625b I, според изчисленията на учените, е сравним по размер с Нептун и вероятно е уловен от своята планета.

Системата Kepler-1625b издържа многобройни предварителни проверки дали наистина има луна. През октомври 2017 г. учените ще могат да проверят своите изчисления с космическия телескоп "Хъбъл" и те са почти сигурни, че той ще потвърди първото откритие на екзолуна.