26 ноември 2020

Защо петлите имат гребен на главите си

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 15 ноември 2020 в 00:01 26651
Снимка: Regulatory Transparency Project

С гребен петлите и кокошките изглеждат по-красиви. Женските се различават от мъжките по размера на гребена си.

Но каква е истинската причина, поради която в резултат на еволюцията кокошките и петлите имат такива украшения на главите си?

Гребенът от петлите и кокошките, подобно на опашката на пауна, е проектиран да привлича противоположния пол. Но не е толкова просто ...

Много птици имат специални декорации, които са се появили у тях в резултат на еволюцията. Някои имат ярка опашка, други имат перца като коронка на главите си. Тези характеристики правят всеки животински вид уникален. Често притежанието на такива украшения излагат на риск птиците, тъй като яркият цвят на перата им или пищната опашка ги прави твърде видими за хищниците или ограничават възможностите им за бягство.

Въпреки риска, тези украшения дават едно ключово предимство - по-голямата вероятност да си намерят партньор. Смята се, че ярките гребени и опашки са предназначени да привличат сексуални партньори. Колкото по-красив е външният вид на самеца, толкова по-охотно женската ще пожелае да се чифтосва с него, за да има също привлекателно поколение. Това се нарича полов отбор.

Кредит: Pixabay

Тази идея е на Дарвин, който смята, че половият отбор е част от естествения. По-новите изследвания показват, че нещата са още по-сложни при кокошките и петлите. Гребенът е не само израз на привлекателност на мъжкия, но и на състоянието на здравето му. Учените са установили, че здравите петли имат голям гребен с ярък цвят. При болните птици гребенът става по-малък и по-блед.

Може би същото свойство е типично и за други птици. Ако е така, тогава украшенията по тялото на животните са създадени не просто за красота, а за да демонстрират здравето на самеца. От гледна точка на еволюцията за женските е по-изгодно да изберат здрав партньор.

Кредит: Wikimedia Commons