Нов метод премахва микрозамърсителите от чешмяната вода

Наука OFFNews Последна промяна на 15 май 2017 в 12:38 4691 0

Илюстрация: PROFrits Ahlefeldt Hiking.org

Чешмяната вода често съдържа следи от химикали, макар и в силно разредено състояние. Например, пестицидите от полетата могат да се влеят в реките, лекарствата изтичат в тоалетните, да не говорим за химикалите от фабриките, изпускани в реките. Всичко това все повече замърсява чешмяната вода. Дори малки количества химикали могат да бъдат опасни за здравето ако се погълнат чрез питейната вода.

Едно от препятствията за постигане на безопасна за пиене вода е трудността при премахването на малките количества замърсители в нея. Досегашните методи изискваха твърде много енергия или химикали.

Изследователи от Масачузетския технологичен институт, САЩ и Техническия университет в Дармщад, Германия, предлагат нов, много ефикасен, метод за премахване дори на най-микроскопичните следи от замърсители във водата. Те използват електрохимичен процес, който обвързва опасните химикали и позволява на чистата вода да премине през тях, съобщава Eurekalert.

При опитите си успяват да премахнат малките количества пестициди, химически и фармацевтични отпадъци с 96% успеваемост.

Изследването е описано в списание Energy and Environmental Science.

Ето как действа процесът: водата преминава между повърхности, третирани с химикали. Повърхностите действат като положителен и отрицателен електрод. "Електродите" са обвити с материали, които могат да бъдат положително и отрицателно заредени. В зависимост от техния заряд, те могат силно да обвържат замърсителите и да ги извлекат от водата.

Учените тестват това с ибупрофен, почистващ препарат и пестициди. Те успяват да извлекат замърсителите дори при много ниска концентрация, става дума за частици на милион. В същото време са в състояние да премахнат положително и отрицателно заредени субстанции, например, хербицидите както паракват, така и хинхлорак.

Снимка: eutrophication&hypoxia

Този нов метод би могъл да бъде използван и от обикновени потребители, в домовете и на регионално ниво.

Пречиствателните станции биха могли да интегрират технологията в съществуващите си системи. Тези устройства могат да бъдат поставени и при изпускане на химическите отпадъци от заводите в реките. Те дори биха могли да възстановят за повторно използване субстанциите, които са били обвързани с повърхността на водния пречиствател. Те биха били добри и при намаляването на отпадъците и спестяването на средства за скъпи химикали.

"Подобни системи могат да бъдат използвани за пречиствателни системи в отдалечени райони в развиващите страни, където замърсяването от пестициди, боя и други химиали е често срещан проблем. Високоефективната, електрически задвижвана система може да работи и с енергия от слънчеви панели в селските райони, например", отбелязва Xiao Su, водещият учен от Масачузетския технологичен институт.

Желанието на учените е да превърнат своя експеримент в технология, която да бъде използвана на практика. Те са подали заявление за патент, за да произведат своя прототип в по-голям мащаб.