От „умните“ часовници до свързаните дрехи – какво се случва с wearable технологиите?

Александър Александров Последна промяна на 26 септември 2016 в 15:59 3427 0

Само преди няколко години технологичните компании ни очертаваха впечатляващо бъдеще, в което всички щяхме да се ориентираме в света около нас чрез дигитални очила с „добавена реалност“ (augmented reality), да си преглеждаме мейла или Facebook съобщенията през „умни“ часовници и дори да носим дрехи, свързани с интернет. Очилата Google Glass и часовникът Apple Watch бяха обявени за потенциалните нови хитове, които щяха да превземат пазара на устройства. Един цял нов сегмент, наречен wearable (носими) технологии, обещаваше да промени начина, по който комуникираме и достъпваме дигитално съдържание.

Днес очилата на Google все още не са на пазара, а след някои слухове за прекратяването на проекта компанията търси нови начини да ги наложи в различни бизнес ниши. „Умните“ часовници пък могат да се забележат на китките на единици технологични ентусиасти наоколо, но са далеч от онзи пазарен бум, който им се предвещаваше до неотдавна. Същевременно нови концепции за wearable устройства се появяват на почти ежедневна база в сайтове за споделено финансиране като Kickstarter и Indiegogo. Сред тях са например проекти за Bluetooth маратонки, GPS каишка за куче, дори „умен“ вибратор и дигитални татуировки.

Какво се случва със сегмента на „носимите“ технологии. Залезе ли той, или тепърва ще се развива, но доминиран не от няколко ИТ гиганта, а от множество малки дизайнерски студия, стартиращи фирми и други независими играчи? И ако е така – в кои икономически браншове и обществени сфери ще са новите wearable джаджи, които ще навлязат в живота ни. Ето четири области, в които това предстои да се случи:

Спорт

Спортът безспорно беше сред първите сфери, в които носимите технологии навлязоха, под формата на фитнес гривни, проследяващи физическата активност и различни здравни показатели на своите собственици. Това, което наблюдаваме през последната година и за което вече сме писали в Nauka.Offnews.bg, обаче е истински бум на спортните приложения които днес многократно надхвърлят фитнес – тракерите.

От „умни“ обувки за ски, проследяващи движенията на скиора и даващи напътствия на телефона, през сензори по телата на професионалните бейзболисти в САЩ, до велосипедни каски с „добавена реалност“ (augmented reality) – спортът се оказва една от най-бързо променящите се сфери под влияние на wearable джаджите. Резултатът ще бъде повече статистически данни за професионалните спортни състезания, както и появата на ново поколение дигитални „треньори“, които ще могат автоматично да обучават практикуващите на база проследяване на техните действия.

Мода

Още от самото начало естеството на wearable джаджите предполагаше те бързо да навлязат в дрехите. Това не се случи със скоростта, с която мнозина очакваха, но през последните месеци има индикации, че предстои да станем свидетели на развитие в тази област. Прави впечатление партньорството между гигантите Google и Levi's, които стартират съвместен проект, наречен Jacquard. В неговите рамките те ще създадат решения, прехвърлящи интерфейса за различни дигитални услуги към дрехите. Вероятно ще видим първите резултати още през тази година.

Игри

Неотдавна Disney представи своята нова серия „носими“ устройства за деца, които на практика ги превръщат в „супергерои“, а заобикалящата ги среда (дом, парк или градина) – във виртуално бойно поле. За целта компанията използва своите авторски права върху герои като Железния човек или Люк Скайуолкър (Disney е собственик както на Marvel, така и на Star Wars), за да създаде дигитални ръкавици и други свързани продукти. Комбинацията с виртуалната реалност и добавената реалност обещава тепърва да допринесе за развитието на този wearable – подсегмент.

Сигурност

„Носимите“ технологии могат да засичат както местоположението на своя собственик, така и положението на неговото тяло, а често и пулса, телесната температура и много други показатели. Това ги прави много подходящи в сферата на сигурността и родителския контрол.

Неотдавна беше представен пръстен, който позволява на носещите го дами да изпратят бързо SOS съобщение, ако се почувстват застрашени. Българската компания Алтерко пък разработва детския часовник MyKi, който позволява лесно да открием изгубеното си дете, както и то да ни предупреди от разстояние, ако има проблеми. Спасяването на човешки животи е от толкова голямо значение, че можем само да приветстваме всеки нов продукт в тази област.

Най-важното
Всички новини
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !