7,6-килограмов метеорит е открит в Антарктида

Ваня Милева Последна промяна на 20 януари 2023 в 00:01 3359 0

Изследователите с 7,6-килограмовата си находка. Кредит: Maria Valdes

Антарктида е сурово място за работа по очевидни причини - тя е изключително студена, отдалечена и дива. Това обаче е едно от най-добрите места в света за търсене на метеорити. Това отчасти се дължи на факта, че Антарктида е пустиня, а сухият климат ограничава степента на изветряне на метеоритите. Освен сухите условия, пейзажът е идеален за лов на метеорити: черните космически скали се открояват ясно на фона на заснежените полета. Дори когато метеоритите потъват в леда, движението на ледниците, които се блъскат в скалите под тях, помага за повторното разкриване на метеоритите близо до повърхността на сините ледени полета на континента.

Международен екип от изследователи, който току-що се завърна от Антарктида, може да потвърди, че континентът е удобен за лов на метеорити: те се завръщат с пет нови метеорита, включително един, който тежи 7,6 кг.

7,6-килограмовият метеорит. Кредит: Maria Valdes

Мария Валдес (Maria Valdes), учен-изследовател в музея Фийлд и Чикагския университет, смята, че от около 45 000 метеорита, извлечени от Антарктида през последното столетие, само около стотина са с такъв или по-голям размер. "Размерът не е от непременно значение, когато става въпрос за метеорити, и дори малки микрометеорити могат да бъдат изключително ценни от научна гледна точка", уточнява Валдес, "но, разбира се, намирането на голям метеорит като този е рядкост и наистина вълнуващо."

Снежно поле в Антарктика. Скали, разпръснати в ледено поле, където учените търсят метеорити. Кредит: Maria Valdes

Валдес е един от четиримата учени в мисията, ръководена от Венсиан Дебай (Vinciane Debaille) от Свободния университет в Брюксел (FNRS-ULB). Изследователите са първите, които проучват потенциални нови метеоритни обекти, картографирани с помощта на сателитни снимки.

"Да се впуснеш в приключение, изследвайки непознати райони, е вълнуващо", разказва Дебай, "но също така трябваше да се справим с факта, че реалността на терен е много по-трудна от красотата на сателитните изображения."

Въпреки че насрочват пътуването си за лятното време на Антарктида, в края на декември температурите се колебаят около -10° C. Валдес отбелязва, че в някои дни по време на пътуването им в Чикаго всъщност е било по-студено, отколкото в Антарктида, но дните, прекарани в каране на моторни шейни и преходи през ледени полета, а след това спане в палатка, са направили антарктическото време по-екстремно.

Екипът се разхожда покрай скални образувания в Антарктида. Кредит: Maria Valdes

Петте метеорита, намерени от екипа, ще бъдат анализирани в Кралския белгийски институт за природни науки; междувременно седиментите, които потенциално съдържат малки микрометеорити, са разпределени между изследователите за проучване в техните институции.

Валдес заявява, че няма търпение да види какво ще разкрият анализите на метеоритите, защото "изучаването на метеоритите ни помага да разберем по-добре нашето място във Вселената. Колкото по-голяма извадка от метеорити имаме, толкова по-добре можем да разберем нашата Слънчева система и толкова по-добре можем да разберем себе си."

Източник: 17-pound meteorite discovered in Antarctica