"Атласът на подземния свят" показва 94 скрити тектонски плочи

НаукаOFFNews Последна промяна на 23 октомври 2017 в 10:51 9690 0

Егейската плоча, потънала преди 120-100 млн години. Оцветените в синьо сегменти представляват необичайно студени части от мантията, което означава, че вероятно са стари фрагменти от тектонски плочиs. Atlas of the Underworld

Тектонските плочи правят нашата планета уникална.

Благодарение на тези колосални континентални и океански острови, плаващи на повърхността на частично разтопената мантия, имаме океани и планини, вулкани и земетресения, а дори и атмосфера.

Затова екип холандски изследователи от Университета в Утрехт събра нова база данни, съдържаща всичко, което трябва да се знае за всяка една тектонска плоча, позната на геолозите.

В новото изследване учените не се занимават с тези тектонски плочи, които изграждат горния свят, а с тези, които са потънали в забвение по-надолу.

Резултатът от проучването е наречен с приказното име "Атлас на подземния свят" (“The Atlas of the Underworld”) и е придружен от статия в списание Tectonophysics.

Тези 94 огромни плочи са категоризирани по възрастта им на формиране, дълбочината им, тяхното местоположение и др. Със своите  впечатляващи изображения този проект е шедьовър, изграждан в продължение на 17 години, по думите на Робин Андрюс (Robin Andrews) на страницата на  IFLScience.

Разбира се, и в момента тектоничните плочи се блъскат една в друга, откъсват парчета една от друга, както и се плъзгат една под друга, които определят в какъв свят живеем. От Антарктика до Северна и Южна Америка планетата ни щеше да изглежда като мъртъв извънземен свят, ако не бяха тези забележителни парчета пъзел.

Тези някога потънали (субдуцирали*) плочи обаче са отговорни за невероятно експлозивния вулканизъм, дълбоките земетресения и разрушителните цунами. Ако искаме да разберем някои от най-мощните природни бедствия на Земята и ако искаме да разберем миналото и бъдещето на нашата планета, този Атлас ще бъде ключов инструмент.

*Субдукцията е процес, при който по-тънките океански плочи потъват под по-масивните плочи на сушата. Това мощно триене предизвиква издигане на планини, земетресения и вулкани.

Геоложка аномалия Хималаите. Оцветените в синьо сегменти представляват необичайно студени части от мантията, което означава, че вероятно са стари фрагменти от тектонски плочиs. Atlas of the Underworld

Много от тези скрити плочи са открити с помощта сеизмологията. Когато първичните сеизмични вълни (надлъжни или P-вълни) преминават през земните пластове, те се движат по-бързо през по-студените, твърди материали, отколкото през по-горещата и частично разтопена материя.

След това идват напречните сеизмични вълни, наречени още вторични вълни (S вълни), които могат да се движат само през твърди вещества, а не през течни.

Първични надлъжни сеизмични вълни (P-вълни) Вторични напречни сеизмични вълни (S-вълни)

Използвайки тази информация геофизиците разкриват вътрешната структура на планетата. По подобен начин са идентифицирани тези 94 скрити тектоничните плочи, които показва Атласът.

Аномалията Арабия, която е създадена по време на последните години от ерата на динозаврите. Atlas of the Underworld

Тези потъващи, обречени тектоничните плочи представляват отдавна изгубената повърхност на планетата. През последните 300 милиона години напълно са изчезнали, бавно слизайки в огнената мантия под тях.

Въпреки това, ако следваме приказната линия на авторите на проекта, тези плочи са като заключените в недрата на тяхната майка Гея-Земята разбунтували се титани от гръцката митология. Те само чакат своя час, за да се преродят, освободят и да потопят в насилие повърхността на планетата.

Аномалията Уичита, която датира от Великото измиране, най-тежкото масово измиране в историята на Земята. Atlas of the Underworld

Когато плочата пада свободно в силно вискозната мантия, тя се дехидратира, след това започва да се стопи на границата между кората и течното външно ядро на 2891 км под повърхността.

В рамките на този гробище на тектонични плочи има най-малко две големи разтопени области лежат под Тихи океан и под африканския континент. Има вероятност тези петна да са необичайно горещи, разлагащи се и невероятно древни тектонични плочи - и един ден те биха могли да излуват на повърхността на Земята във вид на суперплюм (superplume).

Physical Geology 2003