Бактерии, хранещи се с радиация, могат да помогнат за почистването на ядрените отпадъци (видео)

Ваня Милева Последна промяна на 06 юли 2023 в 06:52 2768 0

Радиационноядните бактерии могат да помогнат за почистването на ядрените отпадъци чрез биоремедиация на токсични елементи

Кредит Unsplash/Nal

Ядрената енергия се счита за един от най-безопасните и чисти източници на енергия, които хората могат да използват. В 30 държави има 450 ядрени реактора със стопанско предназначение, които осигуряват около 30 % от електроенергията с нулеви емисии в света. Въпреки тези предимства ядрените електроцентрали са обект на екологични опасения поради производството на радиоактивни отпадъци.

Само в САЩ годишно се произвеждат около 2 205 тона ядрени отпадъци. В България всяка година от двата реактора на АЕЦ „Козлодуй” се натрупват около 45 тона радиоактивно отработено ядрено гориво. И това е основният аргумент на активистите срещу ядрената енергетика.

Среща с необичайните бактерии

Група изследователи, ръководена от геомикробиолога Джонатан Лойд (Jonathan Lloyd) от Университета в Манчестър, изследва площадка за изпичане на вар в британския Пийк Дистрикт, за да установи дали микробите могат да се развиват в среда, подобна на тази в ядреното хранилище. Смяташе се, че циментът в тези обекти прави условията твърде алкални за растежа на бактериите, и екипът на Лойд иска да потвърди тази теория.

Учените откриват, че бактериите могат да се развиват при стойности на рН от около 11. Те също така установяват, че нивата на радиация в местата за изхвърляне на ядрени отпадъци не убиват бактериите. Вместо това микробите са стимулирани от тези условия.

Начинът, по който бактериите преработват отпадъчните продукти, означава, че вероятността токсичните материали да проникнат в околната среда е по-малка. Някои ядрени отпадъци съдържат целулоза, която при алкални условия може да се разпадне и да образува изозахаринова киселина (ISA). ISA образува разтворимо съединение с урана, което му помага да напусне хранилището. Бактериите обаче използват ISA като източник на въглерод. Тъй като тези микроорганизми разграждат ISA, радионуклидите се запазват в твърдо състояние. По този начин те не могат да излязат от контейнера.

Освен че разрушават ISA, бактериите помагат и за предотвратяване на изтичането на радиоактивни газове. Докато в хранилищата протичат химически реакции, водородният газ натрупва налягане и експлодира в контейнера. Микробите консумират водородния газ и го поддържат на по-ниски нива.

Заплахи от ядрените отпадъци

Ядрените или радиоактивните отпадъци са страничен продукт от ядрените реактори, инсталациите за преработка на гориво, изследователските центрове и болниците. Според Американската агенция за опазване на околната среда (EPA) радиоактивните отпадъци се групират в пет общи категории: високоактивни отпадъци, трансуранови отпадъци, хвост от уранови или ториеви мини, нискоактивни отпадъци и технологично усъвършенстван естествено срещащ се радиоактивен материал (TENORM).

Преработеното ядрено гориво е опасно радиоактивно и отделя токсични елементи като плутоний. Хората, които са изложени на въздействието на ядрени отпадъци, могат да развият растеж на ракови клетки. В същото време такива отпадъци могат да предизвикат генетични увреждания или мутации в растения и животни, като попречат на организма да се възпроизвежда. Освен това отпадъците от остатъчното гориво от ядрените реактори могат да останат активни дори след хиляди години.