Как може да бъде изглежда бъдещият суперконтинент на Земята

Ваня Милева Последна промяна на 25 януари 2021 в 00:02 4381 0

Кредит: Pixabay

Преди около 200 милиона години суперконтинентът Пангея се е разделил и създал континентите, които виждаме днес на Земята, разделени от необятни океани. Свикнали сме с тази картина, но изглежда, че може да се образува друг суперконтинент на нашата планета в бъдеще.

Много е трудно да се каже как може да изглежда този суперконтинент, но учените подозират, че всички континенти с изключение на Антарктида биха могли да се обединят около Северния полюс след около 200 милиона години, образувайки нов суперконтинент, наречен „Амазия“. Алтернативно, всички континенти могат да се обединят около екватора след около 250 милиона години, в суперконтинент, наречен „Аурика“.

В зависимост от това кой от тези сценарии се случи в действителност, глобалният климат на Земята ще бъде много, много различен.

За първи път учени от Института за Земята на Колумбийския университет се опитват да моделират климата на потенциален суперконтинент в далечно бъдеще. Новото проучване е представено онлайн на срещата на Американския геофизичен съюз на 8 декември 2020 г.

Как може да се разпредели земята в суперконтинента Аурика (горе) и Амазия. Бъдещите конфигурации на сушата са показани в сиво, със съвременните очертания на континентите за сравнение. Кредит: Way et al. 2020 г.

В сценария „Амазия“, при който сушата е събрана на Северния полюс, цялата планета ще навлезе в ледников период. Сегашното разпределение на суша и океани на Земята позволява на топлината да се прехвърля от екватора към полюсите чрез ветрове и океански течения, но без никаква суша по пътя, топлината няма да се пренесе лесно на полюсите. На свой ред полюсите ще са значително по-студени и покрити с лед през цялата година.

Освен това, увеличаването на ледената покривка също би действала малко като огледало и би отразявала слънчевата светлина обратно към атмосферата в процес, известн като обратна връзка лед-албедо (ice-albedo feedback), правейки планетата още по-студена.

„Ще има много повече снеговалежи, леден щит и много ефективна обратна връзка лед-албедо, която има тенденция да понижава температурата на планетата“, обяснява в сайта на Колумбийския университет д-р Майкъл Уей (Michael Way), водещ изследовател и физик от Института за космически изследвания "Годард" на НАСА и от Института за земята на Колумбийския университет.

Разпределение на сняга и леда през зимата и лятото на Аурика (вляво) и Амазия. Кредит: Way et al. 2020 г.

В сценария„Аурика“ ще се получи съвсем различна картина. Земята, събрана по-близо до екватора, ще абсорбира по-силно слънчевата светлина, което ще доведе до по-високи температури. Този ефект би се усилил и от липсата на полярни ледени шапки, които да отразяват топлината. Резултатът ще бъде суша, която може би прилича на плажовете на Южна Америка с по-сухи вътрешни райони.

Моделирането също така показва, че течната вода ще съществува на около 60 процента от земята на Амазия, за разлика от 99,8 процента от тази на Аурика. Изследователите казват, че това разбиране може да помогне да се информират астрономите, когато търсят потенциално обитаеми планети в нашата галактика, които могат да съдържат течна вода.

СправкаEarth's next supercontinent climate: how tectonics, rotation rate, and insolation affect climate, P013-0014, 8 December 2020, American Geophysical Union