От черните дупки веят силни ветрове

Наука OFFNews Последна промяна на 23 февруари 2015 в 18:43 13206 17

Квазарът PDS 456 . Илюстрация:NuSTAR/НАСА

Ново изследване, на базата на данни от телескопа Nuclear Spectroscopic Telescope Array (NuSTAR) на НАСА и телескопа на Европейската от космическа агенция XMM-Newton, показва, че гигантските черни дупки, които се намират в центъра на галактиките, освен че поглъщат всяка материя, която се намира близо до тях, също така изхвърлят мощни потоци от заредени субатомни частици - явление, което е било прогнозирано, поне наблюдавано досега.

Авторите на новото изследване, водено от д-р Емануел Нардини от Университета Кийл във Великобритания, са наблюдавали пет пъти от 2013г. квазара PDS 456, разположен в южната половина на съзвездието Змия на разстояние 2,5 милиарда светлинни години.

Анализът на данните показва наличието на мощни звездни ветрове, които, изследователите предполагат, може от една страна да препятстват по-нататъшното "захранване" на черната дупка, а от друга страна - да разредят акреционния диск на черната дупка като бъде "издухан" почти целия газ и прах, което значително намалява скоростта на звездообразуване в галактиката.

"Ние предполагахме, че черните дупки влияят на процеса на растежа на галактиките. Познавайки скоростта, формата и размера на тези ветрове, ще можем да определим колко силно е влиянието им" - заяви пред журналисти проф. Фиона Харисън (Fiona Harrison) от Калифорнийския Технически Институт, ръководител на проекта NuSTAR.

Събирането на тези данни е възможно благодарение на два телескопа, XMM-Newton в орбита между Земята и Луната и NuSTAR в ниската околоземна орбита. Двата телескопа записват едновременно различни по дължина светлинни вълни, които се излъчват от далечната им цел, PDS 456. NuSTAR регистрира високо енергийни рентгенови лъчи, а XMM-Newton в ниско енергийни такива.

Телескопът в ниската орбита на Земята вече е засякъл ветрове, които астрономите знаят, че духат от PDS 456 към нашата планета, заради железните атоми, които блокират рентгеновото излъчване по характерен начин. Благодарение на това учените са успели да изчислят, още че вятърът се е движил със скорост една трета от тази на светлината

Използвайки данните на рентгеновите космически телескопи XMM-Newton и NuSTAR, учените са успели да потвърдят, че свръхмасивните черни дупки всъщност отделят част от "погълнатата" звездна материя, прах и газ под формата на облак от горещ газ. Тези облаци, съдейки по разпределението на йонизирани железни атоми, образуват перфектна сфера около черната дупка и постепенно се разпространяват в околното пространство.

Така доскоро си представяха астрофизиците изхвърлянето на материя от черните дупки.

Получените резултати са неочаквано откритие за астрономите, тъй като досега се е смятало, че квазарите излъчват тесни струи от материя (джетове), ускорени до релативистични скорости по продължение на полюсите, а не под формата на сфера. Изчисленията на Харисън и колегите й показват, че такова изхвърляне на материя от свръхмасивната черна дупка забавя формирането на нови звезди по-бързо, отколкото се предполагаше преди. Това може да обясни факта защо в много галактики образуването на нови звезди е много бавно или напълно прекратено.

Квазарът PDS 456 излъчва всяка година около десет пъти масата на нашето слънце заедно с около трилион пъти повече енергия отколкото нашата звезда излъчва.

Тези количества, както и формата на вятъра, показват, че PDS 456 е имал доста силно въздействие върху обкръжаващата го галактика. Много е вероятно такъв да е случаят и с други гигантски черни дупки, включително  Sagittarius A, черната дупка в центъра на нашия Млечен път.

PDS 456 е изключително активен и по-скоро прилича на древните квазари, които са съществували в зората на Вселената, отколкото на сравнително тихите свръхмасивни черни дупки на същото разстояние от Земята. Това свойство на PDS 456 за дълго време привлича вниманието на астрофизиците, проследяващи историята на еволюцията на галактиките.

"За един астроном шансът да изучава PDS 456 е почти същият, както за палеонтолога възможността да види и докосне жив динозавър. Ние успяхме  да проучим физичните свойства на тази важна част от галактиките и да открием маса малки детайли, които не могат да се видят в древните черни дупки, които живеят в "ерата на квазарите,"" - каза Даниел Стърн (Daniel Stern) от Лабораторията за реактивно движение на НАСА.

Гароне

02.06 2017 в 22:01

22.11 2015 в 13:03

Компромис е, че сърдития, недооценен чичко с комплексите не е баннат по IP и тук сума народ му се обяснява на не конструктивните постове.
С нищо не допринася за раздела. Като иска да покаже че го вади по голям и навремето е имал ерекция, да си направи един фалшив профил в bg-mama и да си споделя какво му тежи на душата.

26.02 2015 в 13:33

Много си е добре раздел "Наука" или поне лично на мен ми харесва. Така, че ще се радвам да продължавате със статиите. А дали ще се чете, ще разберете с времето.

26.02 2015 в 11:42

Мда. +1 към последното мнение на Явор.
Като не ти харесва нещо - вземи го оправи. Не те знам един ли си, друг ли си, и даже нямам идея кой си. Вместо да пишеш 50 страници на тема "Ваня е тъпа", можеше да напишеш 25 хубави статии по две страници, и всичко да стане хубаво.
А то твойто верно прилича на просто мрънкане. Щом смяташ че някой прави нещо неправилно, никак не е достатъчно да му кажеш че не е така, не е това, не е не знам си какво. Нали си светнат - кажи му как. Покажи как. Дори в армията, която хич не е най-интелектуалния кръжок в обществото, и най-дребния командир и началник знае да командва "Прави като мене!", понеже иначе верно не става нищо.
Така че, батка, нямаш никакви ядове да напишеш разни хубави неща, с което и да се превърнеш в авторитет, после вече няма да има нужда да четеш морал, а няма да има и какво да те дразни.
Но кой знае защо, имам чувството, че няма да успееш да пускаш по толкова бележки на ден, нито даже тъпи.

25.02 2015 в 19:49

Очевидно е гол. Просто аз съм направил така, че да не ме касае гол ли е, облечен ли е. И не виждам причина да бия тъпан по темата. Ако искаш да оправяш държавата, пак ще ти спомена, че не ти е тук мястото. Стани политик, експерт, съветник и прочее оправящи държавата, поеми отговорност и направи нещо. Не мрънкай тук. Дразниш всички останали.

25.02 2015 в 18:12

Сега пък истерична емоционалност и патос те мъчат...

Отношението ми е породено от тоталната всеядност и безкритичност, обзели почти всяка сфера на живота тук.

Всички са едни мили и толерантни, внимаващи да на обидят някого, вместо да кажат, че царят е гол.

Затова тук политиката се управлява от мутри, културата се диктува от пеещи проститутки, адвокатите не могат един пълен член да уцелят, а голяма част от младото поколение не може да си напише името.

Разпадът на държавата и народа не са нещо, причинено от чума или природен катаклизъм, а са сбор от всички тези съставляващи, от които и тукашният стенвестник е част, както са и част хората без критерии, но със желязна адаптация към посредственото.

Айде, стига толкова, че явно си лесно отвратим, но за сметка на това за цял живот.

25.02 2015 в 14:51

Виж, чудесно е, че посочваш слабости и неточности. Не виждам нищо лошо и в т.нар. градивна критика. Не ми е ясно само защо поднасяш всичко с истерична емоционалност и натриващи носа епитети. Ако смяташ, че това ти вдига IQ-то или те прави да изглеждаш по-умен - на мен поне не ми изглежда така. Имал съм преподаватели със същия патос, като твоя. Това бяха хората, които ме отвратиха от техните дисциплини за цял живот.

25.02 2015 в 10:05

Трябва ли да се опитвам да постигна нещо? Наясно съм, че това което пиша е нищо няма да промени. Това обаче не значи, че няма да осмивам вопиющата, но претенциозна посредственост. Ударили го на препечатки на килограм в името на генерирането на кликове и вече "павим сайт за наука".

Критерият са авторските статии, а там онази за GSMите е просто фундаментална. Да четеш и да се чудиш как е възможно да се напише такова нещо. Пълен резил.

При препечатките е същата работа. Няма какво да се аргументирам. Само хвърли едно око на онази таблоидна простотия от вчера, инсинуираща целенасочена панспермия от "извънземните". Скивай само какви панкреационистки глупости ще ти цитирам:

"Уейнрайт заяви, че има няколко хипотези като първата е, че това са контейнери, които се използват за пренос на генетичен материал с цел "засяване" на извънземен живот на Земята."

Егати оростачването, егати чудото. Теорията за панспермията е съвсем друго и не са занимава с глупости като intelligent design.

Изводът е прост - хубаво четеш и ти е интересно, обаче си подбрал твърде съмнително място, където да се ограмотяваш и то по сериозни теми.

25.02 2015 в 02:30

Хубаво, какво се опитваш да постигнеш с тези коментари?
И докъде е необходимо да стигам изобщо според теб? Не съм нито професор, нито ракетен инженер. Работя си в моята област, в която, според скромната ми преценка, се справям добре. Ако ми е необходимо да изследвам квазари и черни дупки, ще седна и ще прочета нужното по въпроса. Когато вляза тук, имам нужда да прочета нещо в достъпен стил. Освен правописните грешки и коментарите като твоя ми развалят удоволствието. Не сме на изпит, отпусни се.

25.02 2015 в 00:57

Какво да чета и какви видео материали да гледам и сам знам, без ти да ми даваш препоръки с какво да се занимавам.

Това, че ти нямаш критерий и ядеш всякакви претоплени и безвкусни манджи си е твой проблем. В България е пълно с такива конформисти, чиято мантра е "като не ти харесва, що влизаш". С този стереотип, до никъде няма да стигнете.

Дразнели те били правописните грешки. Мен не ме дразнят, а ми бъркат в очите. Навремето, на запад на младите инженери им се казваше че трябва да пишат всичко на висок стил, за да ги взимат на сериозно, а за равописни грешки даже и дума не е ставало. На изток пък сваляха по 0,25 единици за объркан падеж при изпит по динамика, примерно. В днешно време, с правописни грешки е бъкан държавен вестник, където половината актове са дело на колективи от т.нар. юристи, които са кандидатствали с БЕЛ.

Това е нивото - безкрайно нисък стандарт и толерантност, да не кажа прегръщане, към посредствеността. Радвайте си се на полуфабрикатите, приемайте за нормални абсолютно недопустими системни признаци на полуграмотност и смело напред към знанието и нАуката.

Стой си тук щом си ти харесва, само че се сещам за един цитат - "If Your Lordship cannot tell what is true from what is not, then I fear his judgement is beyond repair."