Земята е "жива" заради тежките метеоритни бомбардировки в миналото

НаукаOFFNews Последна промяна на 28 септември 2017 в 00:11 4600 0

Геодинамичната симулация на ранната Земя, която показва глобална субдукция, задвижена от удара на гигантско (1700 километра диаметър) тяло. Тъмните цветове показват потъващата земна, топли цветове показват надигащата се мантия, която задвижва вулканичната активност на повърхността. Macquarie University

Вероятно Земята нямаше да има тектонични плочи, нямаше да има магнитосфера, а заради това - и живот, ако не беше преживяла мощните удари на метеоритите в ранните си години, според ново изследване.

Международно проучване, водено от изследователи от Университета "Макуори" (Macquarie University), Сидни, откри начина, по който попаденията на гигантски метеорити може да са дали тласък на глобалните тектонични процеси и магнитното поле на нашата планета.

Проучването, публикувано в списание Nature Geoscience, изследва ефекта на метеоритното бомбардиране в геодинамични симулации на ранната Земя, съобщава сайтът на университета.

Топлината на земните недра задвижва плочите на земната литосфера и прави нашата планета неспокойна и жива. Дали и как това е започнало в най-ранния етап от съществуването на Земята, през еона Хадей (катархей) преди 4 - 4,6 милиарда години, все още не може да се каже със сигурност - прекалено малко геоложки доказателства от тази епоха са достигнали до днес. Не случайно първите 500 милиона години от живота на нашата планета често се наричат тъмните геоложки векове на Земята.

Според новото изследване цялата Земя може да е била покрита плътно с твърда кора и текроника на плочите не е имало до преди 3,5 милиарда години. Учените смятат, че това, което е разцепило литосферата на Земята и задействало движението на континентите са мощните бомбардировки между 4,1 и 3,6 милиарда години, когато нашата планета, подобно на други тела от вътрешната Слънчева система, е преживяла период е била подложена на безброй тежки удари.

Изследователите създават симулация на ранната Земя - с твърда единна неподвижна литосфера, прегряваща отвътре - и разглеждат резултатите от сблъсъка й с големи протопланетни тела с размери до 1700 км в диаметър.

"Нашите резултати показват, че ударите на гигантски метеорити в миналото може да са предизвикали събития, при които твърдата външна повърхност на Земята потъва в процепи на дълбоката мантия на океана - процес, известен като субдукция*. Това ефектно рециклиране на големи части от повърхността на Земята, драстично променя географията на планетата", обяснява водещият автор Крейг О'Нийл (Craig O’Neill) от Университета "Макуори" .

*Субдукцията е процес, при който по-тънките океански плочи потъват под по-масивните плочи на сушата. Това мощно триене предизвиква издигане на планини, земетресения и вулкани.

"Големите бомбандировки може да са дали също начален тласък на магнитното поле на Земята като са накарали студената външна кора на планетата внезапно да се задвижи надолу и да си взаимодейства с външното ядро ​​на Земята. Това засилва конвекцията в активната зона на разстопения материал и по този начин се образува геодинамото - процес, който създава магнитното поле на Земята ", добавя О'Нийл.

"Това проучване показва маличието на силна връзка между метеоритните удари и геофизичната еволюция, която драстично промени еволюция на планетата", заяви съавторът на д-р Саймън Марчи (Simone Marchi) от Югозападния изследователски институт в САЩ.