Близо 300 нови форми на живот са открити около дълбоководни вулкани

Ваня Милева Последна промяна на 26 януари 2021 в 09:52 7388 0

Дълбоководните хидротермални комини на северозападната стена на калдерата на вулкана Брадърс създават уникална среда за микробите. Кредит: Anna-Louise Reysenbach/NSF, ROV Jason and 2018 ©Woods Hole Oceanographic Institution

В тъмните дълбини на Тихия океан, близо до горещ подводен вулкан, са открити близо 300 нови форми на живот. Изследователите смятат, че новите микроорганизми ще помогнат за изследването на най-екстремните места на нашата планета.

Международен екип изследователи откри стотици невиждани досега видове микробни организми, живеещи в струите на горещи хидротермални отвори на дълбоководен вулкан североизточно от Нова Зеландия, на около 1830 метра под водната повърхност.

Проучването, публикувано в списание Proceedings of the National Academy of Sciences, документира общо над 90 нови семейства бактерии и археи, както и близо 300 нови вида микробни родове в горещите извори на вулкана Брадърс (Brothers).

За да получат пробите, изследователите са използвали дистанционно управляван робот. ДНК анализът на вулканични утайки е идентифицирал 285 различни вида микроорганизми, непознати досега на науката. Учените също така откриват, че две различни микробни общности живеят в различни части на вулкана Брадърс, в зависимост от предпочитаните температури и киселинността на заобикалящата ги вода.

Дълбоководните хидротермални комини на северозападната стена на калдерата на вулкана Брадърс. Кредит: Anna-Louise Reysenbach/NSF, ROV Jason and 2018 ©Woods Hole Oceanographic Institution

На пръв поглед може да изглежда необичайно, че микроорганизмите живеят до активен подводен вулкан, тъй като той постоянно изхвърля магма и гореща кисела вода. Тези микроорганизми обаче са екстремофили. Те процъфтяват в райони, които преди се смятаха за необитаеми.

Много учени предполагат, че целият живот на Земята може да е произлязъл около дълбоководните комини, подводни гейзери, които изпомпват вода, загрята до високи температури от магмата и други геотермални процеси. Така че теорията гласи, че тези подводни гейзери са като природен експеримент, като блюдо на Петри, където морската вода влиза в контакт с минерали от кората на планетата и реагира, за да създаде топла, алкална среда, съдържаща водород. Това би било идеалното място за стимулиране на формирането на протоклетки, смятани за ключова стъпка към развитието на клетъчния живот. Като допълнително доказателство за тази идея сред тези видове хидротермални отвори са открити някои от най-старите известни фосили.

Учените смятат, че тяхното откритие не само ще подобри разбирането за живота на планетата, но и ще предостави нов инструмент за изследване на най-екстремните места на Земята. Авторите твърдят, че просто изучавайки генетичните черти на определени микроорганизми, може да се научи много за екстремните условия на техните местообитания.

Справка: Complex subsurface hydrothermal fluid mixing at a submarine arc volcano supports distinct and highly diverse microbial communities,