Изненадващ брой бозайници могат да светят в тъмното

Ваня Милева Последна промяна на 11 октомври 2023 в 00:33 2014 0

Препарирани бозайници под ултравиолетова светлина

Кредит Travouillon et al. / Royal Society Open Science 2023

Ново проучване установи, че 125 различни вида бозайници флуоресцират под ултравиолетова светлина, което предполага, че свойството е широко разпространено.

Много повече бозайници флуоресцират под ултравиолетова светлина, отколкото се смяташе досега според проучване, публикувано миналата седмица в списание Royal Society Open Science. Чрез изследване на музейни образци изследователите документират светещото свойство на 125 вида бозайници.

Екипът не може да даде точен отговор дали способността да флуоресцира или да свети под ултравиолетово лъчение има еволюционна цел, но широкообхватните резултати са стъпка към разбирането на това.

Флуоресценцията е документирана при редица животни, включително някои корали, насекоми, паяци, риби, земноводни, влечуги и птици. Но преди това проучване свойството е открито в много ограничен брой видове бозайници, пишат авторите на изследването.

"Не знаехме, че толкова много бозайници имат светеща кожа или светеща козина", разказва за Guardian водещият автор Кени Травуйон (Kenny Travouillon), куратор по бозайниците в Музея на Западна Австралия.

"Тези резултати трябва да катализират някои интересни поведенчески изследвания на нощните бозайници", коментира за Newsweek Майкъл Лий (Michael Lee), еволюционен биолог от университета Флиндърс в Австралия, който не е допринесъл за откритията.

Флуоресцентните организми съдържат химични вещества, които абсорбират ултравиолетова светлина с къса дължина на вълната - която е неоткриваема за човешкото око - и излъчват видима светлина с по-голяма дължина на вълната, която изглежда като цветно сияние. Такива химични вещества са открити в костите, зъбите, ноктите, козината, перата и кожата на животните.

Хората например имат флуоресцентни зъби, както всички бозайници.

През 1911 г. изследователи съобщават за флуоресценция при европейски зайци, отбелязвайки първия документиран случай на светеща способност при бозайник, различен от човек, съобщава Guardian.

Наскоро проучване от 2020 г. установи, че телата на птицечовките светят в синьо-зелено под UV светлина. След това откритие Травуйон започва да се пита какви други същества могат да флуоресцират, без да знаят хората.

В последващи изследвания той и други откриват, че торбесто животно, известно като обикновен торбест бандикут  (Macrotis lagotis), бодлите на таралежите и бодливи свинчета, вид вомбат и други бозайници светят в тъмното, пише Кара Джаймо (Cara Giaimo) в New York Times през 2020 г. Тези открития, от своя страна формира основата за новото и по-обширно изследване.

Този път изследователите разглеждат запазени и замразени екземпляри от бозайници от колекцията на Музея на Западна Австралия, замразени екземпляри от птицечовка и тасманийски дявол от Тасманийския музей и художествена галерия и коали и ехидни от австралийския град Янчеп. Общо те изследват 146 екземпляра, представляващи 125 вида бозайници от 79 различни семейства.

Всички видове в изследването показват флуоресценция. Участъци от бледа и бяла козина на птицечовка, коала, бандикути и тасманийски дявол светят, както и белите пера и кожата на торбичката на късоклюната ехидна и части от светлата козина на южния вомбат с космат нос. Дори бялата котешка коса светна под ултравиолетовите лъчи.

Бялата и светла козина е флуоресцентна за повечето от изследваните видове, а голата кожа и ноктите светят и при много бозайници. Бели или бледожълти създания - като полярната мечка, голямата торбеста къртица (Notoryctes typhlops) и албиносите - валаби - светят най-много. Делфинът джудже, който има светещи зъби, е единственият вид, който не проявява флуоресценция от външната страна на тялото си.

Свойството е най-често срещано и интензивно при бозайници, живеещи на сушата, под земята или по дърветата според проучването, въпреки че водните и летящите бозайници също флуоресцират.

Дали тази светеща способност служи на еволюционна цел за тези животни или не, все още е предмет на дебат.

Флуоресценцията "вероятно е стандартното състояние на космите, освен ако не са силно пигментирани", пишат авторите в Conversation.

"Това не означава, че флуоресценцията има биологична функция – може просто да е артефакт на структурните свойства на непигментираните косми."

Флуоресценцията обаче е особено широко разпространена при нощните бозайници, така че изследователите предполагат, че тези същества могат да комуникират през нощта, използвайки своето сияние.

"Месоядните обикновено имат петна или ивици по гърба си. Мисля, че това може да бъде потенциален начин те да се разпознаят в рамките на собствения си вид", отбелязва Травуйон пред Guardian. "Но на много от тези животни им светят само коремите им, защото това не се вижда от хищниците … може би членовете на техния вид, когато се приближат, ще могат да ги разпознаят."

При някои бозайници обаче тази теория не издържа. Установено е, че голямата торбеста къртица има флуоресцентна козина, но видът е сляп, пише Guardian. Други изследователи подкрепят идеята, че флуоресценцията може да няма еволюционна функция.

"Наистина изглежда, че за повечето, ако не и за всички бозайници, флуоресценцията е страничен ефект от химичните вещества, които присъстват в космите и кожата, и това не е адаптация", разказва пред Newsweek Алистър Еванс (Alistair Evans), биолог по еволюционно развитие в университета Монаш в Австралия.

Справка: Travouillon Kenny J., Cooper Christine, Bouzin Jemmy T., Umbrello Linette S. and Lewis Simon W. 2023All-a-glow: spectral characteristics confirm widespread fluorescence for mammalsR. Soc. open sci.10230325230325