Изненадващо ваксина може да осигури лечение на 90% от туморите

Никола Кереков Последна промяна на 16 октомври 2015 в 13:50 12275 0

Кредит National Cancer Institute

При тестване на ваксина за малария за бременни жени, датски учени са се натъкнали на неочаквано откритие, което може да се окаже изключително ефективно оръжие за борба с рака, което може да действа при 90% от туморите при хора. Учените възнамеряват да започнат клинични изпитвания с хора до 4 години.

Датските учени от Университета в Копенхаген и колегите им от Университета в Британска Колумбия (UBC) може би са постигнали голям пробив при борбата срещу рака, който може да доведе до разработване на нови медикаменти срещу едни от най-честите заболявания на съвремието.

В търсене на ваксина срещу малария при бременни жени, учените открили, че протеин в състава на маларийния плазмодии може да се използва, за да се атакуват повечето видове тумори. На този етап ефекта е тествам само in vitro и при мишки. Учените, които стоят зад това откритие, се надяват да проведат клинични проучвания с хора до 4 години.

Учените са установили, че въглехидрат, с помощта на който маларийният паразит се прикрепя за плацентата при бременни жени, се открива също и при ракови клетки. Учените са произвели този протеин и са добавили към него токсин. Комбинацията от маларийния протеин и токсина открива раковите клетки, свързва се с тях, след което бива погълнат. Във вътрешността на раковата клетка токсинът се освобождава и я убива. Открието е било публикувано съвсем скоро в списанието Cancer Cell.

"В продължение на десетилетия, учените са търсили сходства между растежа на плацентата и на туморите. Плацентата е орган, който само за няколко месеца пораства от само няколко клетки до орган с тегло около 1 кг., който осигурява на ембриона кислород и хранителни вещества в сравнително нехарактерна среда. В известен смисъл, туморите правят почти същото - те растат агресивно в сравнително нехарактерна среда," разказва Али Саланти (Ali Salanti) от Отдела по имунология и микробиология към Университета в Копенхаген.

Екипът на Саланти в момента тества ваксината срещу малария върху хора и в рамките на това изследване открил, че въглехидратите на плацентата се произвеждат и по повърхността на ракови клетки. Али Саланти веднага се свързал със своя бивш състудент и по настоящем специалист по биология на рака, Мадс Даугаарт (Mads Daugaard), който ръководи лабораторията по молекулярна патология във Vancouver Prostate Center към UBC. Заедно двете групи учени са получили резултати, които може да се използват като основа при разработването на нов медикамент за лечение на ракови заболявания.

"Ние изследвахме функцията на въглехидрата. В плацентата, той помага за постигането на бързия растеж. Нашите експерименти показват, че същият въглехидрат се произвежда и при туморни клетки. След това събрахме заедно маларийни паразити и ракови клетки и паразитите реагираха на раковите клетки сякаш бяха клетки от плацента и се прикрепиха към тях," разказва Саланти.

Учените от Дания и Канада тествали експерименталния си медикамент при хиляди ракови проби, от мозъчни тумори до левкимии. Те смятат, че модифицираният малариен протеин може да атакува повече от 90% от всички типове тумори. Медикамента е тестван при мишки, които са били имплантирани с три вида човешки тумори. При не-Ходжкинова лимфома, туморите на третираните мишки били около 1/4 от размера на туморите в контролната група. При рак на простата, туморът изчезнал напълно при две от 6 третирани мишки само един месец след като получили първата доза. При метастазиращ рак на костите, 5 от 6 третирани мишки оцелели след 8 седмици, докато за същото време всички животни в контролната група били мъртви.

"Ние отделихме маларийния протеин, който разпознава въглехидрата и добавихме към него молекула токсин. При тестовете с мишки, ние успяхме да покажем, че комбинацията на протеин и токсин убива раковите клетки," обяснява Даугаард.

"Изглежда, че маларийния протеин се прикрепя към тумора, без да разпознава другите тъкани. Мишките, които бяха третирани с протеин и токсин демонстрираха по-добро ниво на оцеляване от нетретираните мишки. Ние установихме, че три дози могат да блокират растежа на тумора и дори да свият размера му," разказва Томас Клаусен (Thomas Clausen), докторант в датската лаборатория, който е участник в проекта за последните две години.

Изглежда, единствения съществен недостатък е, че медикамента няма да може да се използва при бременни жени, тъй като той ще разпознае и унищожи плацентата и съответно плода. "Най-просто казано, токсина ще сметне плацентата за тумор и ще я убие, по същия начин, по който смята тумора за плацента," обяснява Али Саланти.

Учените от Университета в Копенхаген са създали биотехнологична компания, VAR2pharmaceuticals, която да продължи клиничната разработка. Те възнамеряват да проведат първите тестове с хора до 4 години.

"Най-големите въпроси, на които предстои да отговорим, е дали това ще работи и в човешкото тяло и дали човешкият организъм ще толерира необходимите дози на медикамента, без да развие сериозни странични ефекти. Ние сме оптимисти, тъй като протеина изглежда разпознава само този въглехидрат, който се открива само по клетките на плацентата и по туморните клетки при хора," заяви Саланти.

По материали от: Ali Salanti et. al. Targeting Human Cancer by a Glycosaminoglycan Binding Malaria Protein. Cancer Cell, 2015; 28 (4): 500 DOI: 10.1016/j.ccell.2015.09.003