
Маймуни-гангстери
Биолози са документирали случаи на пет мъжки маймуни капуцини, отвлекли поне единадесет различни малки маймуни ревачи – поведение, невиждано досега при дивите примати. Наблюденията са записани дистанционно от над 85 фотокапана, което е позволило на учените да установят произхода и последващото разпространение на тази нова социална традиция, наблюдавана само от 15 месеца.
На остров край бреговете на Панама живее популация от диви примати със забележителна култура. Белоликите капуцини на остров Хикарон в Национален парк Койба използват каменни инструменти - учените наблюдават тази уникална традиция с набор от камери, задействащи се с движение, на острова от 2017 г. През 2022 г. докторантът Зоуи Голдсборо (Zoë Goldsborough) разглеждала записите от фотокапана, когато открила необичайно наблюдение, нещо, което никога не били виждали през предходните пет години данни: маймуна капуцин, носеща на гърба си бебе маймуна ревач.
"Беше толкова странно, че отидох директно в кабинета на моя ръководител, за да го попитам какво е това", спомня си Голдсбъро, която пише дисертацията си в MPI-AB. Биолозите знаеха, че това е рядко животинско поведение и затова веднага започнаха да го проучват. Ако имаше още доказателства, че това се случва на острова, те искаха да ги намерят: "Имахме всички кадри от камерите на Хикарон за цялата година", казва Брендън Барет (Brendan Barrett), ръководител на групата в Института по поведение на животните към обществото "Макс Планк" (MPI-AB) и на Голдсбъро, "така че можехме да реконструираме сцената, за да видим дали това странно поведение е просто еднократно или нещо по-голямо."
Млад мъжки белолицев капуцин, носещ бебе маймуна ревач, заснет от дистанционен фотокапан на остров Хикарон. Кредит: MPI of Animal Behavior/ Brendan Barrett
Инфлуенсърът
Голдсбъроу ръчно преровила десетките хиляди снимки и видеоклипове, събрани от всички камери, разположени около този период. Тя открила не едно, а четири отвлечени различни бебета ревачи. В почти всички случаи ги носи един и същ индивид: непълнолетен мъжки, когото изследователката нарекла Жокера. Тези наблюдения повдигнали няколко въпроса. Как Жокера се е сдобил с тези бебета? И защо ги е носил с дни?
"Първоначално си помислихме, че може да е осиновяване", разказва Голдсбъро. Съществуват описани случаи за някои животни, осиновяващи бебета от други видове. В добре познат случай от 2006 г. двойка капуцини осиновили бебе мармозетка и успели да го отгледат до зряла възраст. Но с това тълкуване тук има проблем: осиновяването на животни почти винаги се извършва от женски, които вероятно го правят, за да практикуват "грижа" за бебета. "Фактът, че мъжкият е бил изключителен носител на тези бебета, беше важна част от пъзела", добавя тя.
След това следите изчезват. Голдсбъро не открива доказателства за носене на ревач в продължение на месеци. "Решихме, че това е един индивид, който опитва нещо ново", разказва Барет, "което не е необичайно да се види сред капуцините. Това са много любопитни животни, които постоянно изследват гората и откриват как могат да взаимодействат със света си."
В крайна сметка обаче изследователите се натъкват истинска находка: те откриват серия от изображения и видеоклипове, датирани пет месеца по-късно, на още отвличани бебета на маймуни ревачи. "Предположихме, че Жокер отново е започнал с отвличанията", разказва Голдсбъро. Но скоро осъзнали, че отвличането на бебета всъщност се е разпространило и сред четири други капуцина – всички млади мъжки.
Разпространението
В продължение на 15 месеца тези пет капуцина са отвлекли 11 различни маймуни ревачи в периоди до 9 дни. Записите от камерите показват как бебетата маймуни ревачи се прилепват към гърбовете или коремите на младите си мъжки маймуни,които ги носят, които изглежда се занимават с обичайната си работа - пътуване или използване на инструменти за отваряне на източници на храна като ядки и миди. Изследователите са събрали кадрите в интерактивен уебсайт, документиращ разпространението на поведението.
"Пълната времева линия ни разказва завладяваща история за един индивид, който е започнал произволно поведение, което е било възприето с нарастваща скорост от други млади мъжки индивиди", обяснява Барет.
Авторите описват това като социална традиция или културна прищявка – поведение, което се разпространява в популацията чрез социално възприемане на нови поведения. То е аналогично на тенденциите, наблюдавани при други животни, като например косатки, носещи "шапки от сьомга", или шимпанзета, носещи стръкче трева в ушите си като аксесоар.
Камери заснеха пет различни мъжки екземпляра, носещи 11 бебета ревачи в продължение на 15 месеца. Кредит: MPI of Animal Behavior/ Brendan Barrett
Каква е ползата?
Последиците от модната прищявка на капуцините обаче са повече от повърхностни. Бебетата ревачи, всички на по-малко от четири седмици, изглежда са били отвлечени от родителите си, които са били заснети с камера да викат бебета от близките дървета. Наблюдавана е смъртта на четири бебета. Авторите подозират, че никое от бебетата не е оцеляло.
"Капуцините не са наранили бебетата", подчертава Голдсбъро, "но не са могли да осигурят млякото, от което бебетата се нуждаят, за да оцелеят".
Както често се случва в природата, загубата за едно животно е печалба за друго. Но какво печелят капуцините от тази социална традиция, е загадка. Мъжките не ядат малките, не играят с тях и не получават повече внимание от събратята си в групата, докато носят бебе.
"Не виждаме никаква ясна полза за капуцините", отбелязва Голдсбъро, "но също така не виждаме никакви ясни разходи, въпреки че това може да направи използването на инструменти малко по-трудно."
Преосмисляне на културата на животните
Изследването предлага първата известна документация за социална традиция, в която животните многократно отвличат и носят бебета от друг вид – без никаква ясна полза за себе си. То подчертава начините, по които животинската култура може да се сравни с нашата собствена.
"Ние показваме, че нечовекоподобните животни също имат способността да развиват културни традиции без ясни функции, но с разрушителни последици за света около тях", коментира Барет.
Това сочи към убедителна линия на изследване. "По-интересният въпрос не е "защо е възникнала тази традиция?", а по-скоро "защо тук?".
Не само потребители на инструменти
Белоликите капуцини на остров Хикарон са развили уникална традиция да използват каменни инструменти за разчупване на твърди храни като ядки и миди. Интересното е, че капуцините, които използват инструменти, са само мъже – точно както похитителите на ревачи – което намеква, че тези две социално научени традиции може да произтичат от един и същ източник: скуката.
"Оцеляването изглежда лесно на Хикарон. Няма хищници и малко конкуренти, което дава на капуцините много време и малко работа. Изглежда, че този "луксозен" живот е подготвил почвата тези социални животни да бъдат новатори. Тази нова традиция ни показва, че необходимостта не е задължително да е майка на изобретението. За една високоинтелигентна маймуна, живееща в безопасна, може би дори недостатъчно стимулираща среда, скуката и свободното време може да са достатъчни", обяснява Мег Крофут (Meg Crofoot), управляващ директор на MPI-AB и един от основателите на този проект.
Каменен инструмент, използван от капуцините за отваряне на храни на остров Хикарон. Кредит: Christian Ziegler / Max Planck Institute of Animal Behavior
Гледайки напред
Периодът на заснемане с камери в рамките на проучването е продължил от януари 2022 г. до юли 2023 г. и екипът не знае до каква степен традицията е запазена след това, тъй като всички данни все още не са анализирани. Но ако поведението се разпространи сред други групи капуцини или продължи да засяга маймуните ревачи, които са застрашен вид на остров Хикарон, то може да се превърне в проблем за опазване в Национален парк Койба.
"Разкриването на разпространението на това поведение има дълбок ефект върху всички нас", отбелязва Крофут. "Затова се чувстваме още по-отговорни да продължим да се учим от тази естествена популация от примати, които, доколкото ни е известно, са единствените на земята, които практикуват тази странна традиция."
Справка: Zoë Goldsborough, Margaret C. Crofoot, Odd T. Jacobson, Lisa Corewyn, Evelyn del Rosario-Vargas, Julián León, Brendan J. Barrett. Rise and spread of a social tradition of interspecies abduction. Current Biology, 2025; 35 (10): R375 DOI: 10.1016/j.cub.2025.03.056
Източник: Max Planck Institute of Animal Behavior
Още по темата

Човекът
Инструменти от каменната ера всъщност може да са били изработени от маймуни

Животът
Тези маймуни капуцини са от 3000 години в собствена „каменна ера“ (видео)

Животът
Капуцини използват пръчки като лопати, за да изравят яйцата на каймани

Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
helper68
Натурални суперколайдери: Черните дупки могат да се използват ускорители на частици
dolivo
Учени възпроизвеждат сияйното египетско синьо, озарявало гробниците на фараоните
dolivo
Революция в залесяването: Японски дронове с изкуствен интелект засаждат дръвчета 10 пъти по-бързо от хората
alabal
Най-старото живо същество на Земята: вид на 700 млн. години, който променя разбирането за еволюцията