Кучетата могат да разберат кога хората ги лъжат, установява проучване

Ваня Милева Последна промяна на 30 юли 2021 в 13:40 9399 0

Кредит: Pixabay/CC0 Public Domain

Кучетата понякога могат да разберат кога хората ги лъжат, установи екип от изследователи от Виенския университет. В своя доклад, публикуван в Proceedings of the Royal Society B, групата описва експериментите, които са провели със стотици кучета, и какво е научено за способността им да откриват измамата при непознати хора.

Установено е, че възрастните хора са способни да оценят психическото състояние на другите. Въз основа на различни улики хората определят дали другите хора ги лъжат например. В това ново проучване изследователите проверяват дали същото може да се отнася и за кучетата. За да разберат, те извършват прости експерименти с 260 кучета от различни породи.

В експериментите всички кучета са научени да следват съветите на непознат човек при избора коя от две купи съдържа скрито лакомство.

Следвайки съвета им, те получават храната.

Тогава изследователите позволяват на кучетата да наблюдават как друг непознат човек премества лакомството от една купа в друга, докато втори непознат човек гледа. В други случаи вторият човек отсъства при разместването на храната. След това изследователите провеждат същите експерименти с кучетата и втория човек (присъствал или не при разместването на храната), за да видят дали кучетата ще продължат да следват съветите.

Изследователите установяват, че кучетата пренебрегват човешките съвети, ако човекът не е присъствал, когато са сменяли купичките - те са знаели, че човекът не знае в коя купа има лакомство. Но по-важното е, че половината от кучетата пренебрегват човешките съвети, когато от наблюдението са разбрали, че човекът сочи към грешната купа - доказателства, сочещи, че кучетата разбират, че хората ги лъжат.

Освен това, изследователите отбелязват, че същите експерименти са били проведени от предишни изследователи с деца на възраст под пет години, макаци и шимпанзета. В тези експерименти децата и другите животни са много по-склонни от кучетата да следват съветите на очевидния лъжец, макар да знаят каква е истината. Според учените това показва, че кучетата по-малко се доверяват на непознат човек, даващ им съвети.

Справка: Lucrezia Lonardo et al, Dogs follow human misleading suggestions more often when the informant has a false belief, Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences (2021). DOI: 10.1098/rspb.2021.0906