Защо кучетата не приличат на вълци. Изследванията разкриват генетични следи при домашните животни

Ваня Милева Последна промяна на 25 юни 2021 в 00:05 9767 0

Кредит Pixabay

Ако някога сте се чудили защо вашият домашен любимец е толкова различен от дивите си роднини, биолозите вече имат още едно парче от пъзела.

Ново проучване, ръководено от д-р Лора Уилсън (Laura Wilson) от Австралийския национален университет (ANU), разглежда внимателно шест двойки домашни и диви животни. Констатациите оспорват популярна теория защо опитомените животни изглеждат по този начин.

„Това е тема, представляваща интерес от времето на Чарлз Дарвин“, коментира д-р Уилсън.

„Първо се забелязва, че различни домашни животни споделят подобни характеристики - неща като по-малък размер на мозъка, къдрави опашки и бели петна по козината им - въпреки че не са тясно свързани.

Засега това постоянно появяване на едни и същи характеристики при различните опитомени видове продължава да бъде мистерия. Най-вероятното обяснение, е, че всички те са насочени към удължаване на детството, което води до промени в хормоните и поведението.

Кредит: Pixnio

Кредит: Unsplash/CC0 Public Domain

"Искахме да проучим дали тези прилики могат да бъдат проследени обратно до клетките на невралния хребет. Тези клетки се появяват много рано на ембрионално ниво и са наистина важни, те помагат за образуването на костите и хрущялите, но те също така са отговорни за жлезите, които произвеждат реакцията "бий се или бягай", която е намалена при домашните животни".

По-рано генетиците са предполагали, че подобни черти, споделяни от домашните животни, са причинени от нарушаване на развитието на тези клетки. Но изследването на д-р Уилсън установява друго.

"Съставихме рамка, която да разгледа морфологията на тези животни", обяснява д-р Уилсън.

"Клетките на невралния хребет участват в развитието на лицевия скелет, по-специално предната част на лицето. Искахме да видим дали тези кости се държат по различен начин при домашните животни, но не намерихме сериозни доказателства".

Схематична илюстрация на рамката на хипотезата, приложена в това проучване. (А) Домашните животни споделят в различна степен набор от черти. Предполага се, че тези черти са причинени от прекъсване на развитието на невралния хребет (хипотезата на нервния гребен; Wilkins et al. 2014). (B) Невралният хребет е отговорен за рисунъка на някои черепни кости, изследвани тук с помощта на геометрични морфометрични особености, събрани при домашни и диви бозайници, както се вижда на гръбначния (горния), вентралния (средния) и страничния (долния) изглед.(C) Хипотезата на невралния хребет е оценена с помощта на мерки за модулност и интеграция. Laura A. B. Wilson et al

Изследването разглежда кучета, прасета, кози, лама, алпака, коне и техните диви братовчеди - например вълци и глигани.

"Особено се интересувам от началната фаза на опитомяване, така че когато тези животни за първи път се свържат с хората и тяхната гъвкавост да се променят", разказва д-р Уилсън.

"Показахме, че основната рамка за развитие се поддържа, когато животното е опитомено, но се поддържа по начин, който позволява малко гъвкавост".

„Така се оказваме с породи като пудели или немски дог с много специфични черти.“

Справка: Laura A. B. Wilson et al, Modularity patterns in mammalian domestication: Assessing developmental hypotheses for diversification, Evolution Letters (2021). DOI: 10.1002/evl3.231