
Млад ястреб е превърнал трафика в пиковите часове в свое лично ловно поле. Тази птица е разгадала кода на градските модели на движение и ги използва като оръжие, като звуковите сигнали на пешеходните пътеки са служели на птицата като звънец за вечеря, а задръстванията - за камуфлаж.
Авторът на изследването Владимир Динец (Vladimir Dinets), изследовател от Университета на Тенеси, се натъкнал на това поведение, докато шофирал през кръстовище в Уест Ориндж, Ню Джърси, по време на сутрешното си пътуване до работа. Неговото изследване, публикувано във Frontiers in Ethology, описва подробно какво е наблюдавал в продължение на няколко месеца и показва колко бързо дивите животни могат да се адаптират към градската среда.
Ястребът (Accipiter cooperii) от вида ястреб на Купър, едва излязъл от младежката си възраст, не само се е научил да се крие зад паркирани коли. Той е разбрал как да разчита моделите на трафика и да ги използва в своя полза.
Това не е щастлива случайност или просто обучение по метода "проба-грешка". Птицата е демонстрирала ниво на разбиране на околната среда, което е изисквало сложна когнитивна обработка по начин, който преди това е бил документиран главно при семейство птици Corvidae, включващо врани и гарвани, и някои бозайници.
Учебник по светофар за ястреби
Жителите на една от къщите в близост до кръстовището често се хранели навън, като оставяли трохи, които привличали малко ято врабчета, гълъби и скорци. Ястребът разучил тази привичка и се позиционирал по подходящ начин.
Но времето има значение. По време на нормалните фази на червения светофар на опашката се нареждат само няколко автомобила, което не е достатъчно, за да може ястребът да се приближи незабелязано. Когато обаче пешеходците натискат бутона за пресичане, червената светлина се удължава от 30 на 90 секунди, а звуковите сигнали за незрящи пешеходци се активират за 45 секунди. Динец за първи път забелязва закономерността по време на ежедневните си занимания.
"Една зимна сутрин бях в колата си, чаках да се смени светофарът и изведнъж видях ястреб на Купър: той излетя от едно малко дърво, прелетя много ниско над тротоара покрай редицата автомобили, направи остър завой, пресече улицата между колите и се спусна върху нещо близо до една от къщите", разказва в изявлението си Динец.
Динец изчислява, че тези удължени сигнали за пресичане се случват само в около 3,75% от случаите, което прави способността на ястреба да ги предсказва статистически невероятна. Вероятността птицата да се появи по време на тези сигнали по случайност е приблизително 0,000053, което прави това малко вероятно да е случайно без умишлено разпознаване на закономерността.
"Веднага щом звуковият сигнал се активираше, грабливата птица излиташе отнякъде от малкото дърво, изчакваше колите да се подредят и тогава нападаше", добавя Динец.
Ястребът се спотайва в дървото. Кредит: Vladimir Dinets
Не е просто щастливо стечение на обстоятелствата
Това не е било случайно поведение. Ястребът е трябвало да развие това, което изследователите наричат "мисловна карта" на кръстовището, разбирайки не само къде се събира плячката му, но и как работи цялата система на движение.
"Птицата също е трябвало да има добра мисловна карта на мястото, защото когато опашката от автомобили стигне до дървото му, грабливата птица вече не може да види мястото, където е плячката ѝ, и трябва да стигне до него по памет", обяснява Динец.
По време на 12-часовото си наблюдение в продължение на 18 дни Динец става свидетел на шест опита за нападение. Веднъж той видял ястреба да отлита успешно с домашно врабче, а друг път го наблюдавал да изяжда гургулица. След всяка атака ятото птици се разпръсквало и не се връщало на сутринта, което е доказателство за ефективността на ястреба.
Изследваната зона. Маршрутът, използван от ято птици, хранещи се пред къща №2, е показан с бели стрелки. Ястребът се появява на дървото пред къща №11 веднага щом звуковите сигнали на светофара на кръстовището (отбелязана с бели звездички) покажат, че червената светлина на светофар ще бъде по-дълъг от обикновено, и атакува, когато опашката от автомобили достигна къща №8, което да даде възможност на ястреба да се премести на дървото пред къща №1, без да бъде видим за потенциална плячка. Кредит: Vladimir Dinets
Ястребите на Купър започват да се преместват в градовете през 70-те години на миналия век и се превръщат в най-успешните градски колонизатори сред роднините си ястреби. За разлика от много други грабливи птици, които изпитват трудности в градска среда, тези средно големи хищници процъфтяват, развивайки нови ловни техники, които техните братовчеди от селските райони никога не използват.
"Това бе невръстна птица. Ястребите на Купър рядко гнездят в градовете в нашия район, но са чести зимни посетители. Така че птицата, която наблюдавах, почти сигурно бе мигрант, преместил се в града само няколко седмици по-рано. И вече беше разбрала как да използва сигналите и моделите на движение. За мен това изглеждаше много впечатляващо", разказва Динец.
Други градски ястреби са наблюдавани да ловуват под уличното осветление и да използват стъклени прозорци, за да объркат плячката, но такова ниво на разбиране на околната среда е нечувано. Динец отдавна се интересува от начина, по който животните си взаимодействат с човешката инфраструктура, отбелязвайки, че "много животни са се научили да използват автомобилите за своя полза, а птиците изглежда са особено добри в това".
"Градът е трудно и много опасно местообитание за всяка птица, но особено за голяма граблива птица, специализирана в търсене на жива плячка: трябва да се избягват прозорци, коли, проводници и безброй други опасности, докато се лови нещо за ядене всеки ден", добавя Динец. "Мисля, че наблюденията ми показват, че ястребите на Купър успяват да оцелеят и да се развиват там, поне отчасти, благодарение на това, че са много умни."
Изследванията показват, че грабливите птици могат да бъдат също толкова иновативни и адаптивни, колкото папагалите и други групи птици, известни със своята интелигентност. Но това ниво на решаване на проблеми, свързани с околната среда, при див ястреб, особено толкова млад и нов за градския живот, предполага, че тези птици може да са много по-сложни в познавателно отношение, отколкото сме им признавали.
"През следващото лято звуковият сигнал на уличното осветление спря да работи, а обитателите на къщата се изнесоха, така че вече нямаше птичи ята. Оттогава не съм виждал ястреби на Купър наоколо", разказва Динец.
Краткото пребиваване на този ястреб в ролята на почитател на светофарите е завършило с механична повреда и променен квартал. Може би той е използвал таланта си на друго място, на друга пешеходна пътека в града. А може би други градски хищници откриват свой собствен начин да превърнат инфраструктурата ни в предимство.
Справка: Street smarts: a remarkable adaptation in a city-wintering raptor; Vladimir Dinets; Front. Ethol., 23 May 2025; Volume 4 - 2025; https://doi.org/10.3389/fetho.2025.1539103
Източник: Modern Hunter: This Young Hawk Learned To Use Traffic Lights To Find Prey, StudyFinds
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
helper68
Натурални суперколайдери: Черните дупки могат да се използват ускорители на частици
dolivo
Учени възпроизвеждат сияйното египетско синьо, озарявало гробниците на фараоните
dolivo
Революция в залесяването: Японски дронове с изкуствен интелект засаждат дръвчета 10 пъти по-бързо от хората
alabal
Най-старото живо същество на Земята: вид на 700 млн. години, който променя разбирането за еволюцията