Може ли мобилният телефон да ви причини рак? Да, ако сте плъх, и то мъжки

НаукаOFFNews Последна промяна на 02 ноември 2018 в 11:09 10892 1

Опасенията, че мобилните телефони могат да причинят рак, тревожат хората от години.

Сега въпросът се повдига още веднъж, тъй като изследователи от здравното министерство на САЩ наскоро публикуваха резултатите от голямо проучване, което открива доказателства, свързващи излагането на високи нива радиация от мобилен телефон с някои видове рак при гризачи.

"Но най-вероятно не е нужно да се притеснявате от тези резултати, заради една важна причина: Вие не сте плъх", подчертава научно-популярното издание Live Science.

Всъщност, единствената ясна връзка между излъчването на мобилен телефон и рака се открива само сред мъжки плъхове (не и сред женски плъхове или мъжки или женски мишки), а изследователите подчертават, че констатациите не се отнасят за хората.

Нещо повече, гризачите са изложени на излъчване на мобилни телефони - известно като радиочестотно излъчване - на по-високи нива и за много по-дълги периоди от това, което хората изпитват, твърдят изследователите.

"Това излагане на радиация, използвано в клиничните изпитвания, не може да се сравнява пряко на излагането, което хората получават при използването на мобилен телефон", заяви за сайта на Националните институти по здравеопазване (NIH) Джон Бухър (John Bucher), учен от Националната токсикологична програма на САЩ (National Toxicology Program - NTP) и съавтор на изследването.

Освен това Бухър добавя, че мишките са изложени на лъчение по цялото си тяло, което не е същото, което се случва при хората, които вместо това получават радиация само локално на специфичната област, на която се държи телефона. ( вж "Има вредни и безвредни начини за използване на смартфоните").

Проучването изследва и радиочестотната радиация, използвана в 2G и 3G мобилните телефони, стандартни по време на изследването, но които вече не се използват много.

Все пак изследователите заявяват, че техните констатации поставят под въпрос отдавна установеното мнение, че радиочестотната радиация, използвана от мобилните телефони, не създава опасности за здравето. Колективът планира да проведе допълнителни проучвания, за да изследват проблема. (вж "Не се намери връзка между рака на мозъка и електромагнитните полета")

Какво откри новото проучване?

Изследването струваше 30 милиона долара и продължи повече от 10 години. Това е най-изчерпателният анализ на ефектите върху здравето при животните от излагането на радиочестотната радиация, използвана в 2G и 3G мобилните телефони, твърдят изследователите.

За изследването животните са настанени в специални камери, така че изследователите да могат да контролират получената радиация. Животните са изложени на общо 9 часа радиация на ден в 10-минутни сесии. Радиацията започва в утробата или от раждането на гризачите и продължава до две години, което е по-голямата част от живота им.

Най-ниското ниво на радиация е еквивалентно на максималното ниво, което мобилните телефони могат да излъчват в САЩ. Но изследователите отбелязват, че типичният потребител на мобилни телефони рядко достига това ниво. И най-високото ниво на радиация, използвано в проучването, е четири пъти по-високо от максималното допустимо ниво при хората.

Изследователите откриват "ясни доказателства" за връзката между радиочестотната радиация на най-високите нива и развитието на сърдечни тумори, наречени невриноми, при мъжките плъхове.

Проучването също така открива доказателства, че високите нива на излагане на радиация са свързани с развитието на мозъчни тумори в малък процент от мъжките плъхове.

Неочаквано проучването също така установи, че като цяло мъжките плъхове, изложени на радиация от мобилен телефон, са живели по-дълго от плъховете, които не са били изложени на радиация. Това може да се дължи на това, че мъжките плъхове, изложени на радиация, по-рядко развиват хронични бъбречни болести, които често причиняват смъртта на по-възрастните плъхове, твърдят изследователите.

Преживяемост на мъжките плъхове. National Toxicology Program

Преживяемост на женските плъхове. National Toxicology Program

За хората няма изводи

"Изследванията върху животни като това допринасят за дебата по тази тема, но трябва да помним, че проучването не е предназначено да тества безопасността на използването на мобилни телефони от хората, затова не можем да извлечем заключения за рисковете от използването на мобилни телефони от него.

В проучването не са открити доказателства за истинска "реакция на дозата", което означава, че няма ясна връзка между дозите на радиация, получена от животните, и степента в която са засегнати от онкологични заболявания.

Като цяло "всички налични научни доказателства продължават да не подкрепят неблагоприятните ефекти върху здравето на хората, причинени от излагане при или под настоящите граници на радиочестотна енергия", заяви за FDA Джефри Шурен (Jeffrey Shuren), директор на Центъра за изследване на влиянието върху здравето на радиация към Администрацията за храните и лекарствата (FDA), неучаствал в проучването.

"Смятаме, че съществуващите ограничения за безопасност за мобилни телефони остават приемливи за защита на общественото здраве."

Изследователите на NTP планират бъдещи проучвания за ефектите от по-новите технологии и тези изследвания ще използват различни методи, така че те да бъдат завършени за седмици до месеци, а не години. Освен това проучванията ще се опитат да идентифицират биомаркери, които могат да покажат ранни ефекти от излагането на радиочестотната радиация при гризачи, като промени в сърдечната честота или молекулярни промени, които биха могли да предсказват рака.

"Ако учените могат по-добре да разберат биологичните промени при животните, те ще знаят повече за това, какво да търсят у хората", се посочва в информацията за проучването, публикувана в Националната токсикологична програма.

04.11 2018 в 11:18

Изследването е проведено с количества погълната радиочестотна енергия, съизмерими с топлината от собствения метаболизъм на мишлетата. От прегряване ги е спасил само мащабният фактор.

Пак той дава и разликата в резултатите за мишки и плъхове, както и между мъжки и женски.

А да, с бъбреците обяснението е пак същото - топлината. Всеки знае че с калпави бъбреци на топло се живее по-добре.

п.п. човек с такива дози не би оцелял. Резултатът ще е тежка радарна травма, която още в първите часове ще е несъвместима с живота. Заради различните условия на охлаждане.