Можете ли да отслабнете? Успехът или неуспехът може да зависят от микробиома на червата

Ваня Милева Последна промяна на 20 септември 2021 в 00:02 11834 0

Кредит: Fickr (CC BY 2.0)

Най-силнo влияние върху успеха или неуспеха при отслабване, независимо от индекса на телесна маса (ИТМ), се открива в генетичния капацитет на чревния микробиом, показват нови изследвания.

Тези нови открития на от Института за системна биология (ISB) отварят вратата за диагностични тестове, които могат да идентифицират хората, които са склонни да отслабнат с промени в здравословния начин на живот, и тези, които може да се нуждаят от по-драстични интервенции.

В проучването на ISB участват 105 души, като част от потребителска уелнес програма. Около половината от кохортата показва последователна загуба на тегло и подобрени показатели на метаболизма. Другата половина не реагира на интервенцията и поддържа стабилно тегло. Микробиомите на отслабналите са имали по-високи темпове на растеж на бактериите и отклоняват повече хранителните вещества към растеж на бактериалните клетки. Обратно, микробиомите при хората, устойчиви на загуба на тегло, имат по-ниски темпове на растеж на бактериите, съчетани с по-висок капацитет за разграждане на неусвояеми фибри и нишестета до абсорбиращи се захари. Микробиомите, устойчиви на загуба на тегло, са и били подготвени да се справят с по-възпалителна чревна среда.

„Нашите резултати подчертават факта, че чревният ни микробиом е важен филтър между храната, която консумираме, и кръвообращението ни. Отслабването може да бъде особено трудно, когато чревните ни бактерии забавят собствения си растеж, като същевременно разграждат диетичните фибри до богати на енергия захари, които проникват в кръвта ни, преди да могат да ферментират в органични киселини от микробиотата“, отбелязва д-р Кристиан Динер (Christian Diener), водещ автор на статията.

Важно е да се отбележи, че екипът изследва факторите, определящи успешната загуба на тегло, които не зависят от ИТМ. Хората с по-висок изходен ИТМ са склонни да губят повече тегло след интервенция - състояние, известно като ефект „регресия към средната стойност“.

Изследователите откриват специфични бактерии (Prevotella и други родове Bacteroidetes), които изглежда по-ефективно използват продуктите на разграждане на сложни нишестета и фибри за подхранване на растежа, което вероятно, тъй като ще изпревари човешкия организъм в усвояването на тези богати на енергия малки молекули, ще намали и поемането на калорийната енергия от консумираната храна. Да се осигури възможността чревните ни микроби ефективно да превръщат захарите, получени от разпадането на фибрите от храната, в мастни киселини с къса верига и/или намаляването на бактериалните гени, отговарящи за разграждането на фибрите в червата ни, може да помогне за осигуряване на по-добри резултати при интервенци, целящи загуба на тегло за по-добро метаболитно здраве и начина на живот.

„Най-малкото тази работа може да доведе до диагностика за идентифициране на хората, които ще реагират добре на умерените промени в здравословния начин на живот, и тези, които може да изискват по-драстични мерки за постигане на загуба на тегло“, коментира доцент д-р Шон Гибънс (Sean Gibbons) от ISB, съавтор на статията.

"Като разберем кои микроби и метаболитни процеси спомагат за загубата на тегло в чревния микробиом, можем да започнем да проектираме целеви пребиотични и пробиотични интервенции, които биха могли да да дадат тласък от съпротивляващ се на загубата на тегло микробиом към по-скоро допускащ отслабване микробиом".

Справка: “Baseline Gut Metagenomic Functional Gene Signature Associated with Variable Weight Loss Responses following a Healthy Lifestyle Intervention in Humans” 14 September 2021, mSystems.
DOI: 10.1128/mSystems.00964-21