Има причина вашите баби и дядовци все още да слушат Елвис, майка ви все още да обича Бон Джоуви, а вие все още да имате странна привързаност към глупавите групи, които сте харесали, когато сте били на 14 години, разказва Том Хейл (Tom Hale) в IFLScience.
Неотдавнашно проучване на услугата за музикален стрийминг Deezer анкетира 1000 души във Великобритания за техните музикални предпочитания и какво слушат.
Според техните констатации хората като че ли преживяват "музикална парализа" на около 30.5 години, като престават да слушат нови изпълнители или жанрове и са склонни да се придържат към познатото.
Музикалните открития се случват средно до 24 години и пет месеца, въпреки че жените обикновено достигат този връх около година по-рано. На тази възраст почти 75% от анкетираните съобщават, че са проверили 10 или повече нови песни на седмица, а 64% заявяват, че слушат 5 или повече нови изпълнители всеки месец. Около 60% от хората се борят да се откъснат от слушането на едни и същи стари изпълнители отново и отново.
През 2015 г. блогът Skynet & Ebert разглежда данните на потребители на US Spotify и Echo Nest. Той установява, че след 33-годишна възраст е по-вероятно никога повече да не слушаме нова музика.
Вероятно за мнозина това звучи познато.
Няколко проучвания отбелязват, че хората стават по-малко отворени за нови преживявания с напредването на възрастта. Едно проучване, публикувано в Psychology and aging, установява, че отвореността към преживявания нараства през тийнейджърските години, а след това намалява след началото на двадесетте години.
"Отвореността за преживявания" е една от обобщените пет личностни черти. Тя включва нашето чувство за любопитство, нашето предпочитание към разнообразието, нашата оценка на естетиката и нашето желание да изпитаме неизвестни неща. Тъй като тази черта изглежда намалява с възрастта, тя може да обясни защо нашите музикални навици стават по-закостенели, когато остареем.
Възможно е да има и други фактори. През по-младите ни години, особено като тийнейджъри, сме най-силно повлияни от музиката.
Според мнението на икономиста Сет Стивънс-Давидович (Seth Stephens-Davidowitz), изразено в The New York Times, песните, които са били популярни в нашите тийнейджърски години, особено между 11 и 14-годишна възраст, е най-вероятно да останат най-често слушаните ни песни.
Например, жените в момента на възраст 41 години ще предпочитат песента "Just Like Heaven" на The Cure, която е била пусната, когато са били на 11. Жените на 69 години - мелодията "Pretty Woman" на Roy Orbison, също излязла, когато са били на 11. Тази тенденция може да се открие между всички възрастови групи и полове.
Някои изследвания показват, че слушаме едни и същи песни отново и отново поради музикална носталгия. Например, едно голямо проучване, публикувано в списание Memory & Cognition, установява, че музиката има много мощен ефект върху съзнанието за изплуването на спомените от миналото в училище или университета.
Що се отнася до въпроса защо се случва това, изследванията показват, че любимите ни песни стимулират центъра на удоволствието в мозъка ни като освобождават допамин, серотонин, окситоцин и други хормони на щастието. Колкото повече харесваме песен, толкова повече от тези химични вещества текат през тялото ни.
Това се случва при всички, но през юношеските години нашите мозъци преминават през много промени. Тогава сме невероятно хормонални и чувствителни, така че ако чуем песен, която наистина обичаме, е по-вероятно да остане с нас завинаги.
Това не означава, че няма да чуете нова песен, която да харесате по-късно в своя живот. Това не е изключено да се случи, но тя няма да предизвика същата силна реакция, защото вече не сте такава "гъба", заключава Линдзи Доджон (Lindsay Dodgson) в Business Insider.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари