Едно ново проучване откри ключова част от въпроса защо свиренето на музикален инструмент може да помогне на възрастните хора да запазят слуха си и да противодействат на свързания с възрастта когнитивен упадък.
Тази констатация може да доведе до развитието на рехабилитация на мозъка чрез музикално обучение, пише NeuroScienceNews.
Известно e, че музиката има положителен ефект върху когнитивните способности на човека. Изследване, проведено през 2007 г., показа, че след слушане на класически произведения възрастните хора много по-добре се справят с проблеми, свързани с работната памет. Според друго проучване, свиренето на музикални инструменти в младежките години помага да се запази слуха много години по-късно.
За да усетите положителният ефект, не е нужно непременно да се посветите на музиката в продължение на много години.
Авторите на новото изследване, публикувано в списание Journal of Neuroscience, установяват, че дори кратко упражнение на музикален инструмент води до промени в мозъчната електрическа активност.
Според учените обаче, за да се получи положителен ефект е необходимо сами да извлечем звуците, а не да са само слушатели.
В експеримента им са участвали 32 души със средна възраст 23 години. 19 от тях са били включени в основната група на експеримента. Те са слушали запис на звука на тибетски пеещи купи - подобен на малка камбана съд, който ударен с дървен чук, издава звук. След това участниците били помолени да пресъздадат сами същите звуци и ритъм на пееща купа с дървен чук. Това е лесно и не изисква продължително обучение. Участниците от контролната група също са слушали записа, но във втория етап на експеримента са пускали записаните звуци като натискат клавиш. В третия етап всички участници отново слушат запис.
След края на всеки етап се анализира мозъчната активност с помощта на магнитоенцефалография. Този метод позволява да се открият слаби магнитни полета, възникаващи вследствие електрическата активност. Най-често се използва за диагностициране на епилепсия. При това заболяване в определени области на мозъка възникват силни "избухвания" на електрически импулси, които могат да се регистрират с магнитометър.
"Предполага се, че актът на възпроизвеждане на музика изисква да работят заедно много мозъчни системи - слухова, моторна и перцептивна системи", отбелязва д-р Бърнард Рос (Bernhard Ross), професор по медицинска биофизика в Университета на Торонто и водещ автор на изследването. "Това изследване е първото, при което видяхме преки промени в мозъка след един сеанс, демонстрирайки, че актът на създаване на музика води до силна промяна в активността на мозъка", обяснява той.
При самостоятелно извличане на звука учените регистрират явна промяна в отчетите на потенциалите. След сеанса на свирене на купа отслабва потенциалът N1, а в края на последния етап се усилва потенциалът P2. При участниците в контролната група, които са пускали музиката с натискане на клавиш, такива промени не са настъпвали.
На следващия етап на изследването учените имат намерение да включват анализ на възстановяването на пациенти с инсулт с музикално обучение в сравнение с физиотерапия и въздействието на музикалното обучение върну мозъците на по-възрастни хора.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари