Няколко нощи на къмпинг ще оправят цикъла на съня ви

Наука ОFFNews Последна промяна на 13 август 2017 в 08:30 3492 0

Кредит Bearfoot Theory

Един уикенд на къмпинг може да помогне на хората, които имат проблеми със заспиването, съобщава Live Science.

След като прекарат няколко нощи далеч от съвременните електрически лампи, хората заспиват по-рано от нормалното, според проучване, публикувано в списание Current Biology.

Човешкият биологичен часовник се сверява отчасти от осветлението, пишат изследователите в проучването. Но съвременната ни среда на живот може да повреди нашите биологични часовници, защото се излагаме на светлина извън естествения цикъл изгрев - залез слънце.

Резултатите показват, "че един уикенд на къмпинг може бързо да възстанови нашия биологичен часовник", заяви водещият автор на изследването Кенет Райт (Kenneth Wright), доцент в катедрата по кинезиология и приложна физиология в Университета в Колорадо Боулдър в ЕurekАlert!. С други думи, ако се разделим от съвременната среда на осветление, това може да ни помогне да съгласуваме биологичния си часовник с природните ритми на деня и нощта.

Изследователите правят два експеримента в изследването - един през зимата и един през лятото.

В първия експеримент учените изпращат петима души на къмпинг през месец декември в Колорадо. Преди пътуването учените измерват нивата на мелатонин на участниците в продължение на 24 часа, след като прекарват шест дни, водейки обичайната си схема на сън. Нивата на мелатонин, който понякога се нарича хормон на съня, се увеличават или намаляват в рамките на деня и тези нива могат да се променят като реакция на светлината.

След шестте дни на къмпинг - по време на които участниците не използват фенерчета или електронни устройства - хората се върнали и отново са им измерени нивата на мелатонин.

Докато са на къмпинг хората са изложени на светлина, която е 13 пъти по-ярка от светлината, на която са били у дома си, установяват изследователите.

След къмпинга нивата на мелатонин на лагеруващите започват да нарастват 2,6 часа по-рано, отколкото когато са у дома си, според проучването. Освен това, когато са на къмпинг, хората заспиват 2,5 часа по-рано, отколкото когато са в обичайната си среда и спят около 2,3 часа по-дълго, откриват изследователите.

Промяна на нивата на мелатонин през 24-часовия цикъл. Източник: Michal Šmotek · National Institute of Mental Health

Но разликите в излагането на слънце са доста големи между зимата и лятото, така че учените решават да видят дали през лятото също може да се измества биологичният часовник.

Вторият експеримент през юли включва 14 души, 9 от които прекарват един уикенд на къмпинг в Колорадо. За разлика от зимното проучване, докато са на къмпинг им е разрешено да използват прожектори и фенери, но не и други електронни устройства. Изследователите измерват нивата на мелатонин на всички в продължение на 24 часа, след като участниците прекарват двата дни на уикенда на къмпинг или у дома.

Разликата в нивата между лагерниците, които са изложени на повече светлина през деня, и тези, които са останали у дома, не е толкова голяма, колкото тази, която се наблюдава през зимата. Летните лагеруващи са изложени на четири пъти повече светлина през деня, в сравнение с 13-кратното увеличение в излагането на слънчева светлина за зимните лагеруващи.

Изследователите откриват, че групата, която е била на къмпинг през лятото си лягат по едно и също време, когато са на къмпинг през уикенда, както когато са били у дома си. Но лятната група, която не отива на къмпинг, си ляга почти 2 часа по-късно през уикенда, отколкото го прави през седмицата. Хората често нарушават цикъла на съня си през уикенда, като си лягат по-късно от обикновено, пишат изследователите. Но един прекаран на къмпинг уикенд ще попречи на това типично нарушение, според тях.

Освен това, нивото на мелатонин на лагеруващите започва да се повишава около час и половина по-рано, след като са били на излет през уикенда. Нивата на мелатонин в групата на останалите вкъщи обаче започват да нарастват около час по-късно през почивните дни в сравнение с през седмицата, пишат авторите.

Снимка: Total Outdoors

Ако човек иска да си легне по-рано, един уикенд, прекаран на къмпинг, може да бъде решението, отбелязва Райт. Разбира се, ако къмпингът не е възможен, човек може да се съсредоточи върху поддържането на редовен график на съня (което означава лягане и събуждане по едно и също време всеки ден), увеличаване на количеството на слънчева светлина, на която се излага през деня и намаляване на изкуствената светлина през нощта, добавя той.

Освет това, констатациите "подчертават необходимостта архитектурните проекти да допускат повече естествена слънчева светлина в съвременната архитектурна среда", заяви Райт.

Изследователите отбелязват, че са необходими повече изследвания, които да включват повече хора. Освен това, учените искат да определят колко време е необходимо за ефектите на естественото осветление, за да нулират цикъла на съня, пишат те.