Нов гигантски месояден динозавър е открит в Аржентина

Ваня Милева Последна промяна на 08 юли 2022 в 07:00 5691 0

динозавър Meraxes gigas
Meraxes gigas. Кредит: Carlos Papolio

Meraxes gigas, огромен месояден динозавър, живял в Аржентина преди около 94 милиона години, е имал къси ръце като Тиранозавър рекс.

Meraxes gigas е живял в сегашната област Патагония в Аржентина по време на епохата на късната креда, преди около 94 милиона години.

Древният хищник е бил дълъг около 11 м и е тежал повече от 4 тона.

Meraxes gigas е бил член на семейство кархародонтозавриди (Carcharodontosauridae), семейство гигантски месоядни тероподни динозаври.

„Групата процъфтява и достига връх на разнообразие малко преди да изчезне“, разказа д-р Хуан Канале (Juan Canale), палеонтолог в Палеонтологичния музей „Ернесто Бахман“, Националния университет на Рио Негро и CONICET.

„Те може да са използвали ръцете си за репродуктивно поведение, като например да държат женската по време на чифтосване или да се подпират, за да се изправят след наряняване или падане.“

Почти целият череп и частичен скелет на Meraxes gigas са открити във формацията Хуинкул в каньона Лас Кампанас, на 25 км югозападно от Вила Ел Чокон, провинция Неукен, Аржентина.

Екземплярът е сред най-пълните скелети на кархародонтозавриди, открити от палеонтолозите досега в южното полукълбо.

„Хубавото е, че открихме, че структурата на тялото е изненадващо подобна на тиранозаври като Тиранозавър рекс (Tyrannosaurus rex)“, обяснява професор Петер Маковицки (Peter Makovicky,), палеонтолог от Университета на Минесота.

„Но те не са особено тясно свързани с Тиранозавър рекс. Те са от много различни клонове на родословното дърво на месоядните динозаври.“

„И така, това ново откритие ни позволи да изследваме въпроса защо тези месоядни динозаври стават толкова големи и имат такива малки ръчички?“

„Откриването на този нов кархародонтозаврид, най-пълният досега, ни дава изключителна възможност да научим за тяхната систематика, палеобиология и истински размер, както никога досега“, коментира д-р Себастиан Апестегия (Sebastian Apesteguía), палеонтолог от Университета Маймонидес.

динозавър Meraxes gigasMeraxes gigas. Кредит: Jorge Gonzalez.

Изследователите откриват, че големите, мегахищни динозаври и в трите семейства тераподи израстват по сходен начин. Докато еволюират, черепите им стават по-големи и ръцете им постепенно се скъсяват.

„Предполагаме, че има различен поглед върху това“, коментира професор Маковицки. „Не трябва да се тревожим толкова много за какво се използват ръцете, защото ръцете всъщност намаляват в резултат на това, че черепите стават масивни.“

„За каквото и да са били използвани или не ръцете, те приемат второстепенна функция, тъй като черепът е оптимизиран да се справя с по-голяма плячка.“

Учените откриват, че черепът на Meraxes gigas е украсен с гребени, бразди, издатини и малки рогове.

„Тези орнаменти се появяват късно в развитието им, когато индивидите станат възрастни“, разказва д-р Канале.

„Тези характеристики вероятно са били използвани за привличане на потенциални партньори.“

„Половият подбор е мощна еволюционна сила. Но като се има предвид, че не можем да наблюдаваме директно тяхното поведение, невъзможно е да сме сигурни в това."

Авторите също така установиха, че кархародонтозавровите динозаври са еволюирали много бързо, но след това са изчезнали внезапно от вкаменелостите много скоро след това.

„Обикновено животните стигат на ръба на изчезване, защото еволюцията им е доста бавна, което означава, че не се адаптират много бързо към околната среда“, разказва д-р Канале.

„Тук имаме доказателства, че Meraxes gigas и неговите роднини са еволюирали доста бързо и все пак в рамките на няколко милиона години, откакто са били на земята, са изчезнали и ние не знаем защо.“

„Това е едно от тези открития, при които отговаряте на някои въпроси, но генерира още въпроси за бъдещето.“

Справка: Juan I. Canale et al. New giant carnivorous dinosaur reveals convergent evolutionary trends in theropod arm reduction. Current Biology, published online July 7, 2022; doi: 10.1016/j.cub.2022.05.057