Октоподите трагично се самоунищожават след чифтосване. Защо?

Ваня Милева Последна промяна на 13 май 2022 в 08:45 11560 0

Кредит: Tom Kleindinst/Marine Biological Laboratory

Октоподчетата са обречени да останат сираци от съвсем малки. След като самкатат октопод снася яйцата си, тя спира да се храни и започва да се самоунищожава, разкъсва кожата си и отхапва върховете на пипалата си.

Когато малкият октопод излиза от яйцето си, майка му вече е мъртва. Няколко месеца по-късно баща му също ще умре.

Краткият и мрачен живот на октопода отдавна вълнува учените. През 1944 г. изследователите предполагат, че чифтосването по някакъв начин задейства молекулярния бутон за "самоунищожаване" в морските същества.

Нужни бяха почти 80 години, но най-накрая се оформя хипотеза. Наскоро изследователи установяват, че чифтосването изглежда променя няколко критични биохимични пътища, базирани на холестерола, в различни хормони при женските октоподи.

„Знаем, че холестеролът е важен от гледна точка на диетата и в рамките на различни сигнални системи в организма“, обяснява молекулярният биолог Зи Йен Уан (Z Yan Wang), която провежда изследването, докато е в Чикагския университет.

"Той участва във всичко - от гъвкавостта на клетъчните мембрани до производството на хормони на стреса, но бе голяма изненада да видя, че играе роля и в този процес на жизнения цикъл."

Сред хората някои прекурсори (изходно вещество) на холестерола са токсични при високи нива. Поради това генетичните нарушения, които повишават метаболизма на холестерола, могат да доведат до сериозни проблеми с развитието и поведението, включително повтарящи се самонаранявания и нарушения в храненето. Тежките случаи могат да бъдат дори животозастрашаващи.

Симптомите странно напомнят за женските октоподи в последните им дни, което предполага, че изследователите може да са на прав път.

Нужни бяха години, за да се стигне до тук и до голяма степен това се дължи на малък и недооценен орган, открит в октоподите и калмарите.

През 1977 г. изследователите разбират, че оптичната жлеза по някакъв начин играе роля в програмираната смърт на октопод.

Този орган е подобен на хипофизата при хората. Той се намира между очите на октопода и е свързан със сексуалното развитие и стареенето на главоногите. Когато се отстрани от женския октопод, съществото живее няколко месеца след снасянето на яйцата си.

През 2018 г. учените секвенират РНК на две оптични жлези от две женски октоподи в различни етапи на влошаване.

Докато октоподът наближава смъртта си, авторите забелязват по-високи нива на активност в няколко гена, които контролират половите хормони, инсулиноподобните хормони и метаболизма на холестерола.

Сега, няколко години по-късно, някои от същите изследователи анализират директно молекулите, секретирани от този орган както при чифтосани женски, така и при несвързани женски.

След чифтосването изглежда, че зрителната жлеза наистина отделя повече полови хормони, инсулиноподобни хормони и прекурсори на холестерола.

Кредит: Z. Yan Wang et al.

И трите от тези молекули могат в крайна сметка да допринесат за сигнални системи, които предизвикват смърт. Или може би просто натрупването на тези молекули в тялото на октопода е смъртоносно.

Докато оптичната жлеза преди това е била свързвана с производството на полови хормони в главоногите, другите два пътя са идентифицирани едва наскоро като "самоунищожителна" последователност.

В бъдеще Уан и нейните колеги се надяват да потърсят какви други молекули са част от тази странна фаталност.

„Поразителното е, че [октоподите] преминават през тази прогресия на промени, при които изглежда, че полудяват точно преди да умрат“, отбелязва в ЕurekАlert невробиологът Клифтън Рагсдейл (Clifton Ragsdale) от Чикагския университет.

"Може би това са два процеса, може би са три или четири. Сега имаме поне три очевидно независими пътя към стероидните хормони, които биха могли да обяснят множеството ефекти, които се проявяват при тези животни."

Интересен е фактът, че два от пътищата, идентифицирани от екипа на Уан, са известни от други проучвания при гризачи.

„[Сега] има доказателства от нашето проучване, че тези пътища вероятно присъстват и при октоподи“, коментира Уан. "Бе наистина вълнуващо да видя приликата между толкова различни животни."

Справка: Steroid hormones of the octopus self-destruct system