От прародител на патицата е произлязла и най-голямата птица някога

Наука OFFNews Последна промяна на 23 февруари 2016 в 09:30 6884 0

Кредит Brian Choo / Flinders University

Новооткрит далечен роднина на патицата е идентифициран като прародител на най-голямата птица в света, позната някога. Откритието е направено от екип австралийски палеонтолози.

Докладът на екипа палеонтолози от Университета Finders и Университета на Нов Южен Уелс, направил проучването, е публикуван в Journal of Vertebrate Paleontology

Според палеонтолозите птицата Dromornis murrayi, с тегло от 250 кг е била най-дребния вид от семейството, който еволюира до най-голямата птица в света, живяла някога - Dromornis stirtoni, която е достигала до 650 кг.

Dromornis murrayi е род праисторически птици, които са достигали височина до 3 метра. Въпреки че са изглеждали като гигантско ему, Dromornis са по-тясно свързани с водоплаващите птици. Dromornis са част от семейството гигантски птици, наречени Dromornithidae, живели от преди 8 милиона години до преди по-малко от 30 000 години. Австралия е била отделена от големия континент Гондвана в продължение на милиони години по това време. Животните на Австралия са еволюирали много бавно в почти пълна изолация от животните на другите континенти. Образец от вида, бедрена кост, е открит за пръв път в кладенец дълбок 55 м в Peak Downs, Куинсланд, и впоследствие описан от Ричард Оуен през 1872.

Кости на краката на Dromornis murrayi, намерени в скала в Riversleigh. Източникя: Trevor Worth

Откритите кости в Северозападен Куинсланд, Австралия са на 26 милиона години. Тези нелетящи птици са имали пера, малки крила, широк клюн и са били вегетарианци. Но въпреки огромното си туловище и глава, Dromornis murrayi не са се отличавали с голям мозък.

"Мозъкът му е миниатюрен," отбелязва д-р Тревър Уърти (Trevor Worthy), палеонтолог изследовател от Университета Finders и водещ автор на доклада. "Искам да кажа, че ако едно пиле е глупаво, то тези същества са много по-глупави".

"Ние знаем, например, че крилата му са се смалили до нещо, което е дълго може би само 10 или 15 см цялото, така че ако видим тази птица, трудно би могло да се разбере, че има крило, защото ще е напълно погребано в оперението" - обяснява професор Майк Арчър от Университета на Нов Южен Уелс.

Карта, показваща къде са открити кости Dromornis murrayi.

Авторите на новото проучване са направили своите заключения след изследване на черепните кости, гръдната кост, както и кости от крака и стъпалото.

"Ние дори намерихме няколко дребни кости от крилото, които показват, че тази гигантска птица още преди 26 милиона години, по същество е загубила крилата си," - обяснява д-р Тревър Уърти (Trevor Worthy), който е ръководил изследването. "Живяла е през късния Олигоцен - ранния Миоцен и е била първият член на Dromornis".

По думите му въпросната птица е била най-малката при тегло от 250 кг, но след 8 млн. години е еволюирала в D. stirtoni, която е тежала средно невероятните 450 кг. Някои представители на вида са достигнали 650 кг и са останали като най-големите птици, живели някога на планетата.

Discovery: Ancestor found of largest bird that ever lived, Flinders University media and Deborah Smith