Откриха най-стария ориз

Антония Петрова Последна промяна на 31 май 2017 в 11:51 3784 0

Снимка: Damien Dempsey/Flickr/Creative Commons (CC BY 2.0)

Преди около 10 000 години, когато Плеистоценът дава път на сегашната геоложка епоха, група ловци-събирачи край река Яндзъ в Китай започват да променят своя начин на живот. Те започват да отглеждат ориз.

Археолозите сега откриват частици от този ориз на място, наречено Шаншан, съобщава Atlantic.

Отритите зрънца, естествено, са били изядени много отдавна, а растенията - изгнили, но една малка част от ориза е останала дори хиляди години по-късно - фитолити или твърди, микроскопични парченца кварц, изградени от растителни клетки за самозащита.

Листата на ориза имат фитолити във формата на ветрило, които не горят, не се смилат или разлагат. Специфичните форми на тези фитолити показват, че хората в Шаншан не само са събирали ориз, а са го и култивирали преди 10 000 години - преход, който ще промени из основи менюто на хората до точката, в която половината от света зависи от тази култура в наши дни.

Китайските археолози започват разкопки в Шаншан в началото на 2000 година. Те скоро откриват доказателства за хранителен режим, основан на ориза - оризови люспи, заровени в глинени съдове и каменни оръдия, които по всичко изглежда са били предназначени за смилане на ориза. Но далеч по-богати от артефактите са фитолитите, които са били навсякъде в почвата, макар и микроскопични. В няколко грама почва има хиляди фитолити, отбелязва Долорес Пиперно (Dolores Piperno), експерт по фитолитите от Смитсониън, която не е участвала в проучването.

Китайският екип преминава през монотонен етап на отделяне на фитолитите от пръстта, измиването им, пресяването и изсушаването им докато накрая не стават на бял прах от чист фитолит. Учените след това изполват датиране с въглерод-14, за да посочат възрастта на фитолитите, открити на разлини дълбочини при разкопките.

Фитолит, открит в Шаншан (PNAS)

За да докажат достоверността на датирането, учените сравняват възрастта с други материали, като семена и въглища, открити на същата дълбочина. "Най-старият материал е бил от преди 9 400 години", съобщава Пиперно.

След това учените проучват фитолитите под микроскоп. Оризът, който хората от Шаншан са култивирали преди 9 400 години, не е бил като този, който ядем в наши дни. Зърната са били малки и тънки. Лесно са се смилали, тъй като семената са се опитвали да се разпространят колкото е възможно повече. Също като 10 000 години на одомашняване са трансформирали ориза в мазни, огромни зърна, които се закрепват към стъблата за лесно обиране, този период е трансформирал и фитолитите.

Екипът обръща вниманието си към декорациите по повърхността на фитолита, които изглеждат като рибешки люспи. Фитолитите в съвременния ориз имат повече от девет такива форми. Древните фитолити от Шаншан са смесица от различен брой декрации - когато са млади пропорциите с повече от девет форми се увеличават и изглеждат повече като съвременния ориз. Това е доказателство, че постепенното култивиране на ориза е процес, който е "дълъг и бавен", отбелзва Дзиенпин Джан (Jianping Zhang), геолог в Китайската акадеция на науките, който е част от проучването. Дивият ориз не се е превърнал за една нощ в съвременен.

Но какво подобните на рибешки люспи декорации и култивирането на ориза вършат едно с друго? Тези фитолити са листни клетки, които са извити, за да задържат вода. "Дивият ориз всъщност расте в блатисти условия", отбелязва Дзиенпин, така че той получава вода в изобилие. "Листата на домашния ориз се изправени и на разстояние от водата, затова листата се нуждаят да се извиват непрекъснато, за да задържат вода", оясява още ученият. Извивките създават декорации повече подобни на рибешките люспи. Тези микроскопични форми разказват историята на растението ориз, живяло преди 10 000 години.

Фитолитите се прибавят към натрупващите се доказателства, че Шаншан е първото място, където оризът е бил култивиран - поне това е открито. Но има спорове относно това дали това е единственото време, в което оризът е бил култивиран. Генетични доказателства посочват едно, две, а може би и три култивирания във времето, с които се обясняват генетичните вариации в ориза в Югоизточна Азия.

Историята на култивирането на ориза запова в Шаншан, но продължава из целия континет и из целия свят.