Открит е втория случай на полуеднояйчни близнаци (видео)

НаукаOFFNews Последна промяна на 04 март 2019 в 00:33 8471 0

Трите вида близнаци. Кредит: UNSW

Вероятно сте чували за еднояйчни и двуяйчни близнаци, но се оказва, че има трети вид - сескизиготни близнаци или "полуеднояйчни".

Този тип близнаци са изключително редки. Наскоро са идентифицирани едва за втори път в Югоизточен Куинсланд, Австралия, съобщава сайтът на Технологичния университет на Куинсланд.

В момента четиригодишните момче и момиче са еднояйчни (монозиготни) спрямо майка си и споделят 100% от нейната ДНК, но са като двуяйчни брат и сестра спрямо на баща си, като имат обща само част от бащината ДНК.

Случаят, първи в света, който идентифицира полуеднояйчни близнаци по генетични тестове, докато е в утробата, е докладван в The New England Journal of Medicine (NEJM) от изследователи от Университета в Нов Южен Уелс и Технологичния университет на Куинсланд.

Ултразвуковото изследване на майката на шеста гестационна седмица показа единична плацента и позициониране на амниотични торбички, което показва, че се очакват близнаци. Но ултразвуковото изследване на 14-та седмица показа, че близнаците са момче и момиче, което не е възможно при еднояйчни близнаци.

Три вида близнаци

Еднояйчни или монозиготни близнаци се появяват от една яйцеклетка, оплодена от един сперматозоид, която се разделя на две и образува две еднакви момчета или две момичета. Те споделят 100% от своята ДНК.

Двуяйчни или дизиготни близнаци се оформят, когато всеки близнак се развива от две яйцеклетки, които са оплодени от два сперматозоида на бащата, и се получават двама генетично уникални братя и сестри. Те споделят 50% от своята ДНК.

Сескизиготният, трети тип близнаци, представлява междинен тип между еднояйчни и двуяйчни (дизиготни) близнаци.

„Такива близнаци се оформят, когато една яйцеклетка се оплоди от два сперматозоида - нещо, което не бива да се случва, разказва пред CNN д-р Николас Фиск (Nicholas Fisk), който участва в изследването и е заместник-ректор по научни изследвания в Университета на Нов Южен Уелс.

Ако една яйцеклетка се оплоди от два сперматозоида, това води до три комплекта хромозоми, един от майката и два от бащата, пояснява д-р Майкъл Габет (Michael Gabbett), клиничен генетик и координатор на курса по диагностика на геномиката.

"Три комплекта хромозоми обикновено са несъвместими с живота и ембрионите обикновено не оцеляват", разказа Габет.

В случая на сескизиготните близнаци от Бризбейн, оплодената яйцеклетка изглежда е разделила по еднакъв начин трите групи хромозоми на групи от клетки, които след това се разделят на две, създавайки близнаците.

Кредит: QUT

Какво се случва

Изследователите не са съвсем сигурни какво причинява този тип близнаци, тъй като еднояйчните близнаци също остава донякъде загадка.

Една от теориите предполага, че яйцеклетката се разделя, но преди да се раздели, всяка клетка се опложда от различен сперматозоид, като разбърква гените, преди да се раздели напълно. По-вероятно е два различни сперматозоида да оплождат една яйцеклетка, вид двойно оплождане и после яйцеклетката да се разделя.

"Някои от клетките съдържат хромозомите от първия сперматозоид, докато останалите клетки съдържат хромозоми от втория сперматозоид, в резултат на което близнаците споделят само часр, а не 100% от бащината ДНК", обяснява Габет.

Рядък, много рядък случай

Сескизиготни близнаци са докладвани за първи път в САЩ през 2007 г. Те привличат вниманието на лекарите в ранната си детска възраст, след като са идентифицирани с неясни гениталии. При изследване на смесени хромозоми, лекарите откриват, че момчето и момичето са еднояйчни от майчината им страна, но споделят около половината от бащината си ДНК.

Професор Фиск заяви, че анализът на базите данни за близнаците в световен мащаб сочи колко редки са сескизиготните близнаци.

„Първо се запитахме дали има други случаи, които са били погрешно класифицирани или несъобщавани, така че изследвахме генетичните данни от 968 близнаци и техните родители“, разказва Фиск.

Но в тези данни не откриват други сескизиготни близнаци.

Видео:  The New England Journal of Medicine © 2019.