Папагали се научиха да си отключват храната (видео)

НаукаOFFNews Последна промяна на 10 ноември 2017 в 12:00 2557 0

Кредит Bene Croy

Птиците от семейството на папагалите умеят да определят формата на дупката и да вмъкват подходящия "ключ" в нея. Изследователи от Университета във Виена са установили, че гофиновото какаду вмъква "ключове" с различни форми и размери в съоветните дупки, за да получи храна, съобщава Science daily.

Работата е публикувана в списание PLOS One.

Способността за опознаване на пространството се развива при хората още в ранна възраст - например децата успешно вмъкват куб в квадратна форма и пирамида в триъгълна форма на 2-годишна възраст. На тази възраст децата се научават алoцентричната ориентация на обектите в космоса, т.е. да движат и насочват предметите по отношение на онова, което е наоколо, а не на самите себе си (егоцентрична ориентация). Способността за алоцентрична ориентация в пространството е необходима за успешното използване на предметите и изисква не само умението да се държат предмети, но и основни познания за геометрията на пространството и формите на тези предмети.

Все още не е напълно изследвано наличието на такива способности при животните, които използват инструменти в природата, например, сред маймуните способността да вмъкват пръчки с различни напречни сечения в тръби със съответната форма е проучена само при капуцините, а при птиците тази способност не е изследванa изобщо.

Птиците от семейството на папагалите обикновено не използват предмети в дивата природа, но често играят с тях в плен. Затова австрийските учени, водени от Корнелия Хъбъл (Cornelia Habl), проверяват способността на птиците гофиново какаду (Cacatua goffiniana) да комбинират форма и контур.

Проучването включва 13 възрастни какаду (осем мъжки и пет женски), които преди това са участвали в проучвания на когнитивните способности на птиците, но не е изследвана способността им да комбинират предмети с формата им. На птиците е показана специална кутия, в средата на която има дупка (или "ключалка") с различна форма (например кръгла, квадратна, кръстосана или L-образна), а вътре - храна.

За да получат храна, участниците трябва да вмъкнат "ключ" с определена форма в "ключалката": например куб или топка. Птиците са тествани при две условия. При първото условие участникът има право да вземе само един "ключ" (всички останали се махат): в случай че ключът е правилно избран, птицата получава пет минути, за опит (в противен случай опитът се прекъсва). При второто условие на птиците е позволено свободно да изпробват който ключ си пожелаят за десет минути.

Постановка на експеримента. Habl & Auersperg / PLOS One 2017

Учените проследяват поведението на какадуто и успехът им в изпълнение на задачата и установяват, че птиците изпълняват правилно задачата по-често, отколкото ако бяха само случайни попадения, но при употребата на втори комплект от "ключове" (включващ пет "ключа", сред които и кръстачка и L-форма) им е по-лесно.

Птиците правилно използват тези предмети в 45% от случаите при първото условие и при 85% - при второто.

Графиката на средния брой правилни отговори (по оста Y) при двете условия (отдясно наляво по оста x). Черният цвят обозначава първия комплект "ключове" (с геометрични форми), сивият - вторият набор (кръстообразен, L-образен и т.н.). Плътната линия обозначава вероятността от случайно попадение за втория комплект, пунктирната - за първия. Habl & Auersperg / PLOS One 2017

Освен това учените откриват, че какаду могат да променят ориентацията на "ключовете", така че да пасне в съответния "дупка" с най-малко усилия - например, в случая на кръстообразния "ключ" какадуто го преобръща ребром, така че, за да отключат храната, е достатъчно да вмъкнат две части на кръста, а не четири.

Комплект ключове "А"

Комплект ключове "В"

Въз основа на тези данни учените заключават, че способността за алоцентрична ориентация на обектите в пространството не е присъщ единствено за животните с развита моторика - птиците могат да използват за тази цел и клюна си. Но това умение трябва да се тества и за други птици.