Първо по рода си палмово растение цъфти и дава плодове изцяло под земята

Явлението е рядко сред растенията и не е известно за други палми

Ваня Милева Последна промяна на 24 януари 2024 в 00:00 7750 0

Снимка на подземната палма пинанга със зелени листа, поникващи от покритата с кафяви листа земя.

Кредит Agusti Randi

Плододаването или цъфтежът под земята, както новоописаната палма Pinanga subterranea (показана), е рядкост, но досега е документирано в 33 семейства растения.

Палмите често се свързват с екзотични плажове, но техните роднини в семейството на палмите Arecaceae могат да бъдат в много различни форми и размери. И ето една палма успява да избяга от вниманието на хората до почти абсурдна степен - новата за науката подземна палма пинанга отглежда своите цветове и плодове изцяло под земята.

"Веднага разбрахме, че това е наистина странна палма", разказва Бенедикт Кунхойзер (Benedikt Kuhnhäuser), ботаник в Кралските ботанически градини Кю, в Ричмънд, Англия.

Малайзийският ботаник Пол Чай (Paul Chai) за пръв път забелязва палмата да расте в резервата за диви животни Ланджак Ентимау (Lanjak Entimau), на остров Борнео, в края на 90-те години. Въпреки това, отбелязва Кунхойзер, Чай е загубил всичките си фотографски доказателства за енигматичното растение по време на наводнение в Кучинг, столицата на малайзийския щат Саравак. През 2018 г. Чай разказва на Кунхойзер и други ботаници, посещаващи Борнео, за изгубената палма. Екипът предприема многодневен преход, за да стигне до резервата и открива, за своя изненада, че подземната палма всъщност е в изобилие.

Отглеждането на нещо различно от корени под земята е рядкост, но примери могат да бъдат намерени в цялото растително царство. Южна централна Африка е дом на "подземна гора", където много растения цъфтят над земята, но изцяло дърветата растат отдолу; растението борнейска стомна заравя капаните си под почвата. Всъщност е установено, че растения от 33 различни семейства крият цветя или плодове под земята, но погребването и на двете е изключително рядко. Освен подземната палма, "има само още едно растение в света, което прави това", разказва Кунхойзер, "и това е някакъв малък род орхидеи, наречен Rhizanthella в Австралия."

Това, че палмата е нова за науката, не означава, че никой не е знаел, че съществува.

"Някои местни хора познаваха палмата", съобщава Сибеле де Касия Силва (Cibele de Cássia Silva), ботаник от Университета в Кампинас в Бразилия, който не е участвал в изследването. Местните хора не само са му дали име, но някои изкопават и ядат невзрачния плод на палмата. За Касия Силва и Кунхойзер това подчертава значението не само на ангажирането с местното знание, но и на включването на това знание в научни статии.

Снимка на две ръце, които издърпват пинанга подземно от пръстта, за да стигнат до плода му. Виждат се кафявите корени на растението.Въпреки че Pinanga subterranea е нова за западните учени, местните хора отдавна изкопават плодовете й за храна (на снимката). Кредит: Benedikt Kuhnhäuser

Биологията на палмата също е впечатляваща. Опрашването на цветята и разпръскването на семената често е от жизненоважно значение за растенията, така че как растението го прави под земята?

Палмата може да разчита поне частично на самоопрашване и Касия Силва подозира, че бръмбарите могат да пренасят цветен прашец между растенията дори под земята. Изследователите също така са видели диви прасета да изравят плодовете му, което означава, че животните могат да помогнат на палмата да разпространи семената си чрез изпражненията им. Екипът описва растението в подходящо нареченото списание Palms през юни 2023 г. и докладва за неговата уникална биология приблизително по същото време в Plants, People, Planet.

Колегата на Кунхойзер от Кралските ботанически градини в Ричмънд Сидони Бело (Sidonie Bellot) сега работи върху разгадаването на връзките между подземната палма и нейните роднини, което ще помогне да се разкрие еволюционния път, които е предприела палмата, за да достигне своя подземен начин на живот; много от неговите роднини така или иначе живеят близо до земята, така че слизането надолу докрай може да не е било чак толкова голям скок.

A. Randi et al. Pinanga subterranea, a new arecoid palm from Borneo that flowers undergroundPalms Vol. 67, June 27, 2023, p. 57. doi: 10.34885/qmyx-qv38.

B.G. Kuhnhäuser et al. Hiding in plain sight: The underground palm Pinanga subterranea. Plants, People, Planet Published online June 26, 2023. doi: 10.1002/ppp3.10393.

A.L. Gomes et al. Suffrutex grasslands in south-central Angola: belowground biomass, root structure, soil characteristics and vegetation dynamics of the ‘underground forests of Africa.’ Journal of Tropical Ecology. Published online July 9, 2021. doi: 10.1017/S0266467421000298