Планинските горили няма да изчезнат заради близкородственото кръстосване

Наука ОFFNews Последна промяна на 10 април 2015 в 18:13 6418 0

Кредит Gorilla Doctors/UC Davis

Семейство планински горили, обитаващи хребета Вирунга в Африка.

Най-подробният генетичен анализ на планинските горили, провеждан някога е установил, че този застрашен вид маймуни е обременен с тежко близкородствено кръстосване и това го заплашва от изчезване, съобщава Science magazine.

Международният екип от учени са създали първата пълна генетична карта на планинската горила (Gorilla beringei beringei), обитаващи два изолирани района в Централна Африка.

"Открихме, изключително високи нива на близкородствено кръстосване," казва генетик Крис Тейлър-Смит (Chris Tyler-Smith) от британския Wellcome Trust Sanger Institute .

Проучването в списание Science, показва значителна загуба на генетичното разнообразие заради инбридинг (чифтосване с близки роднини), поради малкия брой на популацията, планинските горили наследяват идентични сегменти от двамата родители в около една трета от техния геном. Такива 'бракове', по правило, водят до деградация на вида.

Изследвани са последователности на генома от кръв, взета от седем горили, населяващи покритите с мъгла гори на Вирунга - вулканична планинска верига на границата с Руанда, Уганда и Демократична република Конго.

В началото на 80-те години, броят на горилите, живеещи в тази област е спаднал на 253 и се дължи на разрушаването на местообитанията им и лова. Благодарение на усилията за опазването на тези примати, в момента броят им е около 480.

Изследователите са били изненадани да узнаят как такъв малък генофонд е повлиял на планинските горили. Оказало се, че много вредни генетични вариации са отстранени поради близкородственото кръстосване и планинските горили са генетично адаптирани, за да оцелеят в малки популации.

Анализирайки промените във всеки от геномите, изследователите са открили също, че планинските горили съществуват в сравнително малки популации в продължение на хиляди години. С помощта на новоразработени методи, учените са успели да определят как размера на популацията променял през последните милион години. Според техните изчисления, средният брой на планинските горили е бил само няколко стотин през последните сто хиляди години.

Разбира се, съществуват опасения, че оскъдното генетично разнообразие, може да доведе до влошаване на състоянието на популацията на планинските горили. Но, в някакъв смисъл, инбридингът е бил от полза за животните: В техния геном били установени по-малко вредни изменения на гена, включително гени, които са загубили своята функция, отколкото в геномите на по-многочислените западни популации.

"Бяхме сериозно загрижени, че резкият спад в броя на планинските горили през 1980 би бил катастрофален за тези животни в дългосрочен план, но нашият генетичен анализ показва, че малкият брой на планинските горили е нещо обичайно за последните няколко хиляди години" - казва водещият автор д-р Яли Сюе (Yali Xue) - "Докато сравними нива на близкородствено кръстосване са допринесли за изчезването на нашите роднини неандерталците, планинските горили са станали по-устойчиви. Няма причина тези животни да не процъфтяват още няколко хиляди години".

Сюе също изрази надежда, че детайлите на пълния геном на планинските горили може да даде принос към усилията за опазване на вида. Генетичната информация, например, може да помогне за проследяването на произхода на контрабандни стоки (месо, кости или кожи от диви животни) и предотвратяването на бракониерството.