Повтарянето на IQ тестовете подобрява резултата, но не увеличава интелигентността

Решаването на пъзели помага само за решаване на пъзели

Наука ОFFNews Последна промяна на 11 октомври 2016 в 10:00 23891 0

Ако бягаме и тренираме редовно, това ще подобри физическото ни състояние - ще се развият силата и издръжливостта ни. Но как да развием мозъка си? На пръв поглед важи същият принцип - трябва да тренираме когнитивните си способности. За съжаление това не е така.

През октомври 2014 година Станфордския център по дълголетието и Института Макс Планк за човешко развитие публикуват отворено писмо, подписано от международен екип от 70 психолози и невролози. То оспорва твърдението, че курсовете и игрите за развитието на мозъка са научно обосновани средства, които да забавят или обърнат процесите на свързания с възрастта когнитивен упадък.

През 2016 г. група от учени и лекари от различни университети и медицински училища се опитва да обясни това противоречие. Те провеждат голямо мета-проучване, в което оценяват методите за оценка на ефективността на популярните игри-главоблъсканици и компютърни игри, които се рекламират като подобряващи на мозъчната функция. Резултатите са събрани в статия от 84 страници, публикувана в октомврийския брой на списание Psychological Science in the Public Interest

А те са, че времето прекарано за решаване на главоблъсканици е напразно загубено време.

Не може да не сте срещали в интернет игри, приложения и курсове за развитие на мозъка, тренировки за вниманието, паметта и др. Това вече е индустрия за милиони долари, а в бъдеще може да нарасне до милиарди, заедно с нарастващата загриженост на все по-застаряващото население на земята за своето психично здраве, коментират експерти в сайта на Британското общество на психолозите.

Компании като CogniFit, Gogmed, Posit Science, Lumos Labs предлагат игри и упражнения, за които се предполага, че развиват мозъчните способности, подобряват академичните постижения, подобряват на социалния живот и кариерата. Дори Nintendo успешно разпространява играта Brain Age, която твърди, че "тренира" мозъка на няколко минути на ден, подобрява притока на кръв в мозъка, паметта и т. н.

Такива претенции често се обосновават на резултати от научни изследвания, които доказват ефективността на тези програми.

Въпросът е обаче конкретно в какво са ефективни тези програми, подобряват ли работоспособността на мозъка в условията на реални задачи, които са наистина важни в училище, работата и ежедневието?

Снимка: SharpBrains

През октомври 2014 година Станфордския център по дълголетието и Института Макс Планк за човешко развитие публикуват отворено писмо, подписано от международен екип от 70 психолози и невролози. То оспорва твърдението, че курсовете и игрите за развитието на мозъка са научно обосновани средства, които да забавят или обърнат процесите на свързания с възрастта когнитивен упадък.

В писмото учените обръщат внимание, че всъщност няма научни изследвания, които потвърждават положителните ефекти от главоблъсканиците  в реалния живот. В отговор на това през декември 2014 г. група от 133 учени и лекари публикуват друго отворено писмо, което твърди обратното: че се появяват все повече и повече изследвания, подкрепящи, че определени когнитивни задачи могат значително да подобрят когнитивните функции. Все пак във второто писмо учените казват, че претенциите за ползата от главоблъсканиците за мозъка "често са преувеличени и подвеждащи".

Макар че за последното двете групи учени са на едно мнение, все пак как се случва така, че авторитетни експерти, изучаващи едни и същи изследвания стигат до противоположни изводи за ефективността на упражненията за мозъка?

През 2016 г. група от учени и лекари от различни университети и медицински училища се опитва да обясни това противоречие. Те провеждат голямо мета-проучване, в което оценяват методите за оценка на ефективността на популярните игри-главоблъсканици и компютърни игри, които се рекламират като подобряващи на мозъчната функция. Резултатите са събрани в статия от 84 страници, публикувана в октомврийския брой на списание Psychological Science in the Public Interest.

Авторите проучват внимателно всички експерименти в 374 научни публикации. Точно те са цитирани като подкрепящи когнитивното обучение в един от водещите сайтове в тази област - Cognitive Training Data

Анализът на проведените експерименти показва, че разногласието при тълкуването на резултатите се дължи на различните стандарти за проверка на ефективността на тези упражнения. В частност анализът разкри "обширни доказателства, че изпълняването на упражнения за тренировка на мозъка подобрява резултатите при изпълнение на тези упражнения, и по-малко доказателства, че те подобряват резултатите в тясно свързани задачи и малко доказателства, че те подобряват изпълнението на слабо свързани с тях задачи или ежедневна умствена дейност".

При това в никое от изследванията не са спазвани всички необходими условия за провеждане на наистина чист експеримент, който да позволи да се направят еднозначни заключения за въздействието или липсата на въздействие на изпълнението на прости когнитивни задачи върху ефективността на ежедневната умствена дейност. С други думи всички изследвания в тази област страдат от ниско качество на експериментите.

През януари 2016 г. Федералната търговска комисия на Съединените щати глоби компанията Luminosity за недостоверна реклама, която експлоатира страховете на стареещите хора и твърди, че игровите упражнения ще помогнат да се противопоставят на загубата на паметта, деменцията и дори болестта на Алцхаймер.

Фактът е, че тези главоблъсканици гарантирано тренират само една способност - те подобряват способността на човека да решават тези главоблъсканици. Точно както многократното преминаване на IQ тестовете подобрява резултата в IQ тестовете, но не увеличава интелигентността.

Според авторите са "неадекватни" твърденията, че тренировката на мозъка води до подобряване на резултатите в живота, извън областта на самите упражнения.

В същото време тренировката на мозъка не би навредила, с изключение на малко пари и време. А учените отбелязват, че времето, прекарано над тези главоблъсканици би могло да се запълни с нещо по-полезно. Например, според авторите на публикуваната научна статия,  за " неща, които могат да подобрят успеха в училище (четене, подобряване на знанията и уменията в областта на математиката, науката и изкуствата), производителността на труда (освежаване на знанията и стандартите в своята професионална област) или към някакви други занимания, които са по някакъв начин приятни".

Най-добрият начин да запазите себе си в добра физическа форма е здравословната диета и упражненията. И най-добрият начин да запазите ума си в добра форма е постоянно да изпитвате сами себе си, да излизате извън зоната на вашия комфорт и да търсите решения на необичайни проблеми.

Най-важното
Всички новини
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !