Предшественик на динозаврите е ходил като крокодил

Антония Петрова Последна промяна на 13 април 2017 в 14:04 4676 0

Източник: GABRIEL LIO

Едни от най-древните роднини на динозаврите е имал черти, свързвани в наши дни с крокодилите и алигаторите, сочи ново проучване. Месоядното животно, високо 2-3 метра, е открито в Южна Танзания и е живяло преди около 245 милиона години по време на периода Триас, много преди най-ранните динозаври.

Мнозина палеонтолози се питат как ли са изглеждали най-ранните предшественици на динозаврите. На този въпрос още не беше отговорено, тъй като вкаменелостите от периода, в който са живели, са оскъдни. Някои предполагат, че този вид е ходил на два крака, като видът му е бил като миниатюрни динозаври. Но ново проучване, публикувано в списание Nature, показва, че тези същества са ходили на четири крака като крокодили.

Източник: GABRIEL LIO

Един от авторите на проучването, проф. Пол Барет (Paul Barrett) от лондонския Музей на естествената история, коментира пред ВВС: "Това е малко животно, което нарекохме Teleocrater. Не е много голямо, вероятно би тежало колкото средно домашно куче. Визуално би изглеждало като подобрена версия на Комодския варан примесен и с нещо друго. Така че е било по-нежно животно, не силно бронирано като крокодил".

Teleocrater rhadinus се появява като вид малко след голяма група животни, известни като архозаври, разделили се на клонове. Единият е довел до динозаврите (и евентуално птиците) и другият - до днешните алигатори и крокодили.

Анатомията на това животно съчетава черти, съществували в последните общи предшественици в тези групи, като подобни на крокодилите глезенни стави, а други черти са свързвани с динозаврите.

Снимка: ROGER SMITH

Първите вкаменелости от Тeleocrater са открити през 1933 г. в Танзания и са проучвани през 50-те години в лондонския Музей по естествена история. Но при тях са липсвали ключови кости като глезените. Затова тогава учените не са могли да кажат дали са по-близки до крокодилите или до динозаврите.

Новият екземпляр е открит в Танзания през 2015 г. и успява да разреши някои отдавнашни въпроси. Неговите кости показват, че е един от най-ранните членове на семейството на архозаврите и че е ходил като крокодил.

Стърлинг Несбит (Sterling Nesbitt), един от авторите на проучването от Virginia Tech в САЩ, обяснява: "Откритието на Teleocrater променя из основи нашите представи за най-ранната история на роднините на динозаврите. Но и поражда много по-големи въпросителни, отколкото отговаря".

Затова и следващата стъпка на екипа е да се завърне в Танзания и да потърси още останки и липсващи парчета от скелета на животното. Teleocrater, заедно с други роднини на динозаврите, е живял през обширен кръг от различни региони - от Русия, през Индия, до Бразилия.