Съдбата на динозаврите е предрешена още преди падането на астероида

Наука ОFFNews Последна промяна на 19 април 2016 в 16:08 15528 0

Най-често за виновник за измирането на динозаврите се сочи падналия гигантски астероид, но всъщност огромните влечуги са се борили да оцелеят милиони години преди да изчезнат от лицето на Земята.

Това твърдят палеонтолози от британския Университет Рединг в прессъобщение на сайта на учебното заведение на базата на резултати от научно изследване, публикувано в Proceedings of the National Academy of Sciences.

Изследователите са обработили данни от изкопаеми от цял свят и са извършили статистически анализ, който показал, че различните видове динозаври са изчезвали с по-бързи темпове, отколкото са се появявали нови такива за период от най-малко 40 милиона години преди космическият обект да се разбие в територията на днешно Мексико.

"Внезапният апокалипсис може да е бил последният пирон в ковчега", заяви водещият автор Манабу Сакамото (Manabu Sakamoto), палеонтолог от Университета Рединг.

Традиционно хората винят падналия астероид за измирането на динозаврите. "Астероидът и сега се представя за главен кандидат за титлата "убиец на динозаврите". Но вече е ясно, че по това време тези животни вече са отминали своя еволюционен разцвет" – поясни Манабу Сакамото.

Например, завроподите - динозаври-вегетарианци с дълъг врат - отмирали по-бързо от другите видове. А изчезването на легендарния тиранозавър (Tyrannosaurus rex) се случвало по-плавно.

Изчезването на тези влечуги е предизвикано от поредица външни фактори, като например разпадането на континенталните плочи и вулканична активност. Астероидът, паднал преди около 66 милиона години в края на периода Креда е бил около 10 км в диаметър. Енергията на удара, според учените, е еквивалентна на 100 тератона тротилов еквивалент. Астероидът е оставил кратер с диаметър 180 км и първоначална дълбочина 17-20 км. Днес той е включен в списъка на най-големите кратери в света. Изчезването на дърветата и друга растителност, която служи като подслон и храна, е довело до смъртта на динозаврите. "Десетки милиони години преди окончателното им изчезване динозаврите са престанали да бъдат доминиращ вид на Земята" - обобщава Сакамото.

Учените смятат, че тяхното проучване не само обяснява изчезването на динозаврите, но и донякъде изяснява бъдещето. Благодарение на антропогенното изменение на климата, някои видове живи същества могат да изчезнат от лицето на Земята, както се  е случило с динозаврите.

"Ако в група животни измирането става по-бързо от попълването й с нови видове, една голяма катастрофа ще доведе до пълно унищожаване" - заяви Сакамото.