Страничните ефекти на метода за генетично редактиране CRISPR/Cas9 са значително подценени

НаукаOFFNews Последна промяна на 31 май 2017 в 10:13 9687 1

Кредит Nature Methods

Стотици нежелани мутации в генома може да въведе използването на нашумялата технология за редактиране на генома CRISPR/Cas9, според ново проучване, съобщи phys.org

Резултатите от работата са публикувани в списание Nature Methods.

Системата CRISPR/Cas9 е намерена при бактериите, където играе ролята на своеобразен антивирусен имунитет, който открива вградените в ДНК вирусни гени и насочено ги отстранят. Тази система позволява бързо и лесно да се правят промени в предварително определена част от генома на всяка клетка по шаблона на специфична нуклеотидна последователност (повече за принципите на CRISPR/Cas9 в "Сензацията CRISPR-Cas9 - нов подход за геномното инженерство").

При експерименти с CRISPR/Cas9 се установи, че системата внася не само зададените промени в генома, но и засяга други части от него, което води до нецелеви мутации. Според оценката на учените, броят на тези мутации е относително малък, но във всеки случай налага да се замислим за потенциалните рискове от използването на технологията. При това нейните клинични изпитания вече се провеждат в Китай, а в САЩ са планирани за 2018 година.

За да установят по-точно мащабите на нецелевите действия на CRISPR/Cas9, учени от Колумбийския университет и други университети извършиха секвениране на целия геном на две възрастни мишки, които по-рано са излекувани от слепота чрез тази технология. Геномният анализ отчита всички мутации, предизвикани от използването на метода, включително засягащи единични нуклеотиди.

В генома на всяко животно са открити повече от 1500 мутации на единични нуклеотиди и и повече от 100 големи делеции* и инсерции*. Нито една от тези ДНК мутации не бяха прогнозирани от компютърните алгоритми, които са широко използвани от изследователите за търсене на ефекти извън целевите.

*Делеция (лат deletio - унищожаване) - хромозомни преустройства, при които се губи участък от хромозомата.

*Инсерция (от англ. insertion - вмъкване) - генетична мутация, при която в ДНК последователност става вмъкване на друга ДНК последователност.

"Когато изследователите не използват анализ на целия геном, за да търсят нецелеви ефекти, могат да пропуснат потенциално важна мутация. Промяната дори на единичен нуклеотид може да има тежки последици" - заяви един от авторите Стивън Цан (Stephen Tsang).

Учените не откриват нищо нередно с животните. Въпреки откритите мутации, мишките изглеждат здрави, с нормални анатомични и физиологични параметри

"Все още сме оптимисти за CRISPR", заяви д-р Винит Махаджан (Vinit Mahajan), съавтор на работата. "Ние сме лекари и знаем, че всяка нова терапия има потенциални странични ефекти, но трябва да бъдем наясно какви са те".

31.05 2017 в 12:48

Интересно. Това как се съотнася с честотата на нормалните мутации между поколенията?