Ваксина няма да позволи на комарите да разпространяват малария

НаукаOFFNews Последна промяна на 10 октомври 2018 в 11:00 4842 0

Кредит James Gathany, Centers for Disease Control and Prevention

Комарът Anopheles gambiae се храни с кръв.

В продължение на десетилетия учените се опитват да разработят ваксина, която да не позволява на комарите да разпространяват малария сред хората.

Този уникален подход, при който имунизираните хора предават антималарийни протеини на комарите, когато ги ухапят, се нарича ваксина за блокиране на предаването (transmission-blocking vaccine - TBV). Досега са създадени няколко опита за маларийни TBV, но не се прилагат поради нежелани странични ефекти или ограничена ефективност.

Но сега може би има напредък.

В списание Nature Nanotechnology се съобщава как един изследователски екип, ръководен от Университета в Бъфало, е разработил прост начин за повишаване на ефикасността на маларийните TBV.

Ако успее, може да помогне за намаляването на разпространението на болестта, която убива повече от 400 000 души годишно, предимно малки деца в Африка на юг от Сахара.

"Маларията е огромен глобален проблем.Този подход, използвайки ваксина за блокиране на предаването, може да бъде част от набора инструменти, които използваме, за да се справим с болестта", разказва водещият автор на изследването Джонатан Ловел (Jonathan Lovell).

Съавторите включват изследователи от Военномедицинския институт "Уолтър Рийд", Националния институт по здравеопазване, Университета Макгил и инициативата PATH за ваксина срещу малария.

Как се разпространява маларията

Нуждата от използването на TBV за борба с маларията произтича, отчасти, от начина на разпространение на болестта.  Комарът, носител на болестта, ухапва дете и му предава маларийния паразит. По-късно, един незаразен комар ухапва детето и този път детето предава паразита на комара. Този комар по-късно ухапва нова жертва и т.н.

Разработването на ефективни TBV, комбинирани с мрежи за насекоми, инсектициди, противопаразитни лекарства и други видове ваксини, може да помогне за прекъсването на този порочен кръг, твърдят изследователите. Докато TBV няма да предотврати директно заразяване на имунизираното лице, ваксината може да сведе до нула вероятността хората, живеещи в тази общност, да заболеят от малария.

Предишните изследвания в тази област бяха фокусирани върху техники като генно инженерство и химическо свързване на отровни протеини, за да се стимулират реакциите на TBV. Всяка стратегия има потенциал, но отнема време и ресурси. Биотехнологията, създадена от изследователския екип, воден от Университета в Бъфало, се различава с относителната си простота и цялостна ефективност, коментира Ловел.

Жизненият цикъл на маларийния паразит включва множество етапи. Различните протеини на маларията представляват най-добрите антигени на ваксината, които са протеини, срещу които ваксината оказва имунния отговор. За да се пречистват тези антигени за ваксина, те често се модифицират с малка верига от аминокиселини, наречена полихистидин-таг.

Откритието на изследователския екип

Изследователите откриха, че антигените могат да се смесят с наночастици, съдържащи малки количества кобалт-порфирин и фосфолипид. Кобалт-порфиринът, който има сходна структура с витамин В12, е отговорен за свързването на наночастиците с антигените.

Получената структура е адювант от следващо поколение, който е имунологичен агент, който повишава ефикасността на ваксините. Ваксината действа, като кара организма да създаде антитела срещу малария, които след това се предават на комара, докато ухапва имунизирания човек.

При тестове, включващи мишки и зайци, изследователите показаха, че антитела от протеин, наречен Pfs25, ефективно блокират развитието на паразитите, причиняващи малария, в червата на комарите. Допълнителни тестове свързват адюванта с множество маларийни антигени, което подсказва, че ще може да блокира разпространението на малария на много етапи от болестта.

Следващата стъпка на изследователския екип е да подготви допълнителни експерименти, които да оправдаят тестването на технологията върху хора.